Bersedekah Dan Terus Memaafkan

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم

BERSEDEKAH DAN TERUS MEMAAFKAN || Bila kita rasa berat untuk bersedekah ingatlah akhirat..banyak,,mahal,,itu bukan syarat untuk bersedekah..biarpun murah..walaupun sedikit jika niat kita ikhlas untuk bersedekah pasti Allah beri kita ganjaran..jangan dengar mulut-mulut yang bercakap belakang..jangan peduli dengan kata-kata yang menjauhkan kita untuk lakukan kebaikkan..inilah masa butakan mata..pekakkan telinga..

Selalu kita dengar..dan kita juga alami..mudah memaafkan belum tentu mudah melupakan..jadi jangan peliklah kalau kita boleh duduk semeja bertepuk bertampar semeja dengan dia yang suatu masa dulu adalah musuh kita kerana keputusan "memaafkan" telah diambil..namun sesekali masih berbangkit hal yang dulu-dulu kerana "melupakan" tidak mudah..

TETAPI...

Daripada Abu Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, 

Harta tidak akan berkurangan dengan sebab sedekah. Dan Allah tidak menambah kepada seseorang hamba dengan sebab kemaafan yang diberikan (kepada orang lain) melainkan kemuliaan kepadanya dan tiada merendah diri seseorang itu melainkan Allah akan mengangkatkan darjatnya

Riwayat 
 Muslim

Ambillah peluang ini sebaiknya..tidak rugi bersedekah..begitu juga memaafkan..
 

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

7 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Dalam Dalil yang lain, Allah malah akan membalas 100 kali lipat :)

    BalasPadam
  2. ya...bersedekahlah biarpun
    sedikit
    Dan jadilah insan yg mudah memaafkan.

    BalasPadam
  3. fitnah yg dilemparkan jiran membuatkan hati ni sukar memaafkan dia...sukar..!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila hati kita sangat terluka pastinya parutnya juga tersangat dalam....kita manusia sememangnya tidak boleh menafikan rasa itu..lebih2 bila dianiaya..serah semuanya pada DIA..

      Padam
  4. betul...pensyarah saya dulu pun pernah cakap tiada manusia yang jadi miskin kerana bersedekah =)

    http://at-tarmizi.blogspot.my/

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama