Terhindar Dan Hindari

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt

TERHINDAR DAN HINDARI | Setiap hari kita memulakan episod baru kehidupan.Ya,setiap hari kalau boleh buka dan coret kisah baru dihalaman baru.Kalau pun menyambung kisah semalam..masanya,tarikhnya juga juga sudah tetap berbah.Barangkali yang boleh dibawa kisahnya atau perkaranya tapi tidak masa dan tarikhnya.Begitulah pemahaman PC.

Hidup berteman.Berjiran.Bermasyarakat.Mahu tidak mahu,suka atau sebaliknya ada perkara yang senang dipendengaran kita.Ada hal yang buat fikiran jadi kusut.Mengelakkan perbalahan itu sukar melainkan gagahkan hati,pekakkan telinga.InshaAllah banyak situasi boleh diselamatkan.

Lumrahnya manusia yang ada ragam masing-masing.Ragam yang biasa-biasa.Ragam yang sengaja dilebih-lebihkan(ngada-ngada).Ragam yang macam minta dirukiyah.Ada macam-macamkan..hehehe.Itulah warna warni hidup.Adakala tidak perlu pun ragam sebegitu diperbesar atau ditunjukkan.Bukan orang suka nanti orang jadi menyampah.Bahaya untuk diri sendiri juga.

Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, -
An-Naas 114:5

Terhindar dan hindari.Mahu mendapat atau mencapai taraf hidup yang sederhan dan tenang itu besar dan berat perjuangannya.Terrhindar daripada bisikan yang tidak baik seperti bernafas dalam lumpur.Mahu hindari daripada terjebak dengan hasutan tidak baik seperti menrik duri keluar daripada perut dan tekak.Namun,apa yang boleh kita lakukan terus meminta padaNYA.

(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia
An-Naas 114:6

Lebih baik ditunjukkan buruknya secara terang-terangan agar mudah dihindari daripada terlihat baik sedangkan itu cuma topeng semata-mata.Nauzubillah.Salam Jumaat indah semua..❤

Sekian.

#sama-sama mencari redha Allah swt
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

3 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. waalaikumussalam. Allahu. sungguh terkesan dengan setiap bait kata2. terima kasih atas perkongsian

    BalasPadam
  2. jemput join giveaway :D http://messarah.blogspot.com/2019/11/planner-2020-giveaway-by-messarah.html

    BalasPadam
  3. Cakap pasal ini, Sha sekarang nie tengah bengang dengan jiran yang tak pandai nak menghormati jiran lain..Dahlah baru pindah, langsung tak beradab.. geram je nengok perangainya.. huhuhu.. Mujurlah masih tinggi kesabaran..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama