~~Oh..jAnGAn SiLaP tAu~~


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Cinta,kasih,sayang,sesama manusia
Terlalu banyak kurangnya,,kadang menyakitkan,,kadang memeritkan dan kadang memusnahkan
TAPI tak kurang juga ada yang membahagiakan..membuat hidup seakan sempurna..kan..padahal di bumi yang nyata..macam terasa berada di awan biru..dikelilingi pelangi..perasan tahap meroyan..berpijaklah di bumi nyata.. J

Cinta,kasih,sayang pada alam
Ini termasuklah tumbuhan,haiwan..bila sayang kita peluk dan belai..bila angin kus kus datang,,mereka ini menjadi mangsa..kena maki..kena terajang..kena patah patahkan..persoalannya apakah dosa makhluk ini..tidak berakal tapi ingat tetap bernyawa tau..di akhirat jawab sendiri..kalau tak tahukan di mana tempat sewajarnya..

Cinta,kasih,sayang,terlalu istimewa
Kita??!!..owh bukan..tapi ini milik Allah..adil,,saksama,,tak ada kurang sikit pun..tak ada beza beza pun..tak adalah oh kau buat baik dengan AKU maka AKU beri kau lebih..kau tak ikut suruhan AKU,,AKU tak beri apa apa..no..Allah sangat pengasih,,sangat penyayang tau tak..sedarkan diri tu..sedarkan..ingat..Allah tak pilih kasih..takkk..Rasulullah SAW pun sama juga..sahabat,anak,menantu..sekiranya buat salah,,Rasulullah mesti tegur..cara yang paling lembut dan berhemah..bukan marah marah  sampai orang sentap..jauh sangat dengan kita..orang yang kita ngam..kita sayang..wah..nak cakap pun slow je..nak tegur pun cool je..macam dalam tempayan air batu tu ha..macam bisik bisik you..tapi yang kita tak sebulu..memang dah aim lama tu..cara tegur..garang macam tedung selar..sekali patuk boleh bawa maut..mati semangat..mati akal..muka kembung macam pelampong..kenapa tak contohi Nabi kita..

Memang sukar untuk kita menjadi insan yang baik..ma`sum(terpelihara daripada kejahatan),,tapi dengan sedikit ilmu yang ada,nikmat iman dan agama Islam itu..jangan kita cemari dengan nafsu yang sering mengelirukan..sayangilah segala pahala yang ada,,jangan kotori dengan noda dan dosa..niat tidak menghalalkan cara namun kalau betul caranya..kita akan sentisa mendapat rezeki yang betul dan halal..

 J W a s s a l a m J
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

10 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. alhamdulillah.. buat renungan kita bersama..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan kak..yang baik kita ambil dan amal..yang kurang baik kita tolak ke tepi.. :)

      Padam
  2. Jujur kakak ni kalau dgn anak-anak memang cool sebab anak kakak cuma tiga (syukur allah kurnia). Tapi kalau di tempat kerja kakak ni apa lagi kalau dgn yg degil tu hati susah nak cool. Communication dahlah jadi masalah. Cakap melayu suku-suku, cakap bahasa inggeris geleng-geleng macam manalah nak bagi mereka ni cepat faham. Itu yg lupa dik...

    Baca N3 ini terasa tersindir betapa kakak kurang sabar dgn pekerja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf akak saya tiada niat untuk membuat sesiapa pun berasa hati..Allahuakbar..berdosanya saya..kadangkala saya melihat sendiri depan mata senario seperti ini kak..arahan yang dikuatkuasa serta merta termansuh pada insan insan tertentu..

      kesabaran kita memang sentiasa teruji kak apatah lagi bila kita berusaha untuk terus bersabar..saya sendiri alaminya :)

      Padam
  3. cinta kepada Allah adalah lebih baik~

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup itulah yang terbaik mr krole..sangat baik.. :)

      Padam
  4. Syukur ada secebis kesabaran time marah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah..bukan mudah kita nak kawal rasa marahkan.. :)

      Padam
  5. touching je baca entri ni.. betul tu kak.. so true..
    nasib la zizie kalau marah orang, diam je, pastu marah melalui penulisan.. hehehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila kita marah sangat lebih baik ambil wudhuk,,tinggalkan situasi tersebut sekejap..dan diamkan diri dulu..dah cool down ok baru settle kan...sebab bila tgh marah...kita bukan bercakap dengan akal tapi dengan emosi..takut bengkak gusi kena tumbuk..hihu..

      Padam
Terbaru Lebih lama