::..AlaHAi..tak Lama pun..seKejaP je..::


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Syukur  alhamdulillah..pesat negara kita dengan pelbagai kecanggihan..telekomunikasi..hiburan..wah memang tak dapat disangkal..mungkin negara lain lebih mendahului..tapi kita tak kurang jugakan..kita pun sedikit sebanyak ambil tahu juga..ke mana saja..di mana saja..siang malam pagi petang dok berkepit dengan smart phonelah..ipad lah..tab lah..mungkin tidur je la rehat sekejap..bangun tidur bukan cari berus gigi dulu..tapi phone dulu..check sms lah..email lah..wechat lah..wassap lah..nak lelah tengoknya ye..tapi itulah trand terkini lagi sensasi..semua peringkat umur cik kiah oiibaguslah..yang ada terus tak mandi..tapi pandai pulak mandikan si Comong kucing parsi tu..haisshh..

Toleh kanan..jengguk kiri..khusyuk menaip..senaman jari jemari saleh..hehehehe..muda mudi kini lebih advance..bila nampak yang kurang canggih je mulalah senyum kambing miang..yang ada berani sound terang terangan..old school katanya..tak baik..yang lama itulah permulaan revolusi yang baru..iyelah kan tahap kemampuan kita berbeza beza..tak gitu??..kita tidak boleh menolak kemajuan kerana ia suatu keperluan..kadang kadang terbabas jadi kehendak pula..nafsu..nafsu..

Ironinya apabila kita terlalu taksub..terlalu bersungguh sungguh..lain jadinya..semuanya tak akan mampu kita kecapai tanpa izinNYA..setiap dari kita punya masa yang sama..Cuma mungkin cara pembahagiannya dan pengolahan masa yang berbeza..mengikut aktiviti masing masing..terlalu banyak nikmat yang Allah kurniakan pada kita..tidak terhitung..tidak terbalas dan tidak mungkin kita mampu untuk menilai dengan wang ringgit..cuba kita tanya pada diri..adilkah kita..adilkah kita pada Allah..walau kita sering ingkar pada suruhanNYA namun nikmat tetap kita rasai..jadi..

Putuskan seketika hubungan sesama manusia tatkala sedang berhubung dengan Allah..ketika SOLAT..tinggalkan  segala gajet yang canggih manggih tu dulu..silence..kalau off dulu pun tak ada salahnya..selesai kita berbicara dengan Allah..on la semula..nak bercakap sampai berbuih mulut..nak menaip message sampai sengget kuku..go on..manalah tahu kot kot ada panggilan pentingpanggilan dari kampung mungkin atau anak kucing buah hati kena demam campak..perlu juga kita ambil tahu..Cuma jangan sampai kita merosakkan hubungan dengan ILAHI lantaran mahu menjaga hubungan dengan sesama manusia..

JwassalamJ
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

6 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. setuju... sangat setuju... mama takde pun smartphone apa semua tu.. pakai tepon rumah je mama...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe..terima kasih mama..kadangkala sedih juga bila ada yang bawah umur ketawakan bila nampak pakcik makcik tak pandai guna tepon yang canggih manggih ni..itulah ada baiknya..tak kurang buruknya..kita kena bijaklah..mama lagi cool..

      Padam
  2. Setuju.. asyik dengan internet bagai.. terlupa sudah dengan ruang yang lagi satu..Hubungan sesama manusia di alam nyata menjadi renggang sedikit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. selain hubungan dengan ILAHI tiada peribadi..betul kata airyn..hubungan sesama manusia pun renggang..mana taknya..mak nak suruh anak makan pun hantar sms..asyik terlalu sibuk dengan gajet kadangkala ilmu rumahtangga tak minat lagi untuk dipelajari..masak dalam game je..hehehe..tapi tak semualah..

      Padam
  3. Dimana saja dan apa saja mesti bersama smartphone..hehe..tgk tv pn tangan pegang smartphome sbb duk blogwalking..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak ada masalah boleh saja..kerana ukhwahkan..alhamdulillah..yang Perdu Cinta rasa kurang manis apabila smartphone itu diletakkan sebelah sejadah..bila berbunyibukan saja empunya tak boleh fokus malahan jemaah lain juga rasa sedikit terganggu..huhu..

      Padam
Terbaru Lebih lama