Header Ads

Tertib Juga Perlu Dipelajari..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Daripada Ibn Abbas RA bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda, “Keberkatan turun di tengah makanan maka kamu makanlah terlebih dahulu dari kedua tepinya dan janganlah kamu makan dari tengahnya.”  (Hadith Riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi, katanya Hadith Hasan Sahih)

*******************
Image
Sumber Google image

Cantik sangat ajaran Rasulullah SAW mendidik ummat
Makanlah dari tepi dan paling hampir dengan kita kerana itu juga adab..selain mengelakkan semya menjadi sisa kita..
 
logoblog

9 ulasan:

  1. nice sharing, kdg kala mmg terlupa... haishhh,,,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hihi...tak apalah kak...hidup ini proses pembelajaran yang berterusan..PC pun kadang rambang mata tengok macam macam menu..

      Padam
  2. Alhamdulillah entri yang menarik buat semua khususnya umat islam...Tidak salah kalau kita saling nasihat menasihati antara satu sama lain...Yer tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amin.alhamdulillah terima kasih..peringatan untuk PC juga...

      Padam
  3. betul, kak.. kalau makan, kena ambil lauk yang paling hampir dengan kita dulu, kan :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebaiknya nacam tu lissa..tapi kalau nak lauk lain ambil dengan tertib dan beradab...ok je..

      Padam
  4. Betul tu... Jangan semua nak kaut..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rambang mata ya MF..hihi...kalau buffet ok..tapi kalau berhidang tidak manis..

      Padam
  5. jangan gopah gapah...kena tertib..))

    BalasPadam

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..