Kompang Menjadi Buruan

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم

KOMPANG MENJADI BURUAN || Rasa-rasanya la kan...semua orang tahu dan kenal kompang..kalau di tanya dengan anak-anak atau adik-adik kenal tak kompang..haruslah mereka kenal dan pastinya berkait rapat dengan pengantin..*orang kawin gitu katanya..hihihi*..dulu la..sekarang dah universal fungsi kompang ni..cikgu sekolah nak bersara pun diiring dengan kompang..nangis-nangis juga..dengar kompang goyang gerudi juga kepala tu..hihihi..tak gitu..lagu janam..janam kot..haaaa..ok jom kita selidik sikit sejarah si kompang ni ya..

Image result for wallpaper kompang
Google Image
Merupakan alat muzik tradisional yang paling popular bagi masyarakat Melayu. Ia tergolong dalam kumpulan alat muzik gendang yang lazimnya berukuran lilit 16 inci. Kulit kompang biasanya diperbuat daripada kulit kambing betina, kulit lembu, kerbau atau getah sintetik.
Untuk menegangkan permukaan kompang seurat rotan(sedak) atau gelung plastik akan diselit dari bahagian belakang antara kulit dan bingkai kayu pada kompang tersebut..tujuannya untuk menghasilkan bunyi yang kuat..
Ada dua bahagian kompang..belulang iaitu muka(kulit) dan baluh iaitu bahagian badan(kayu).Asal usul kompang adalah dari negara Arab.
Diharap kompang tidak pupus kerana ianya salah satu alat muzik tradisional..ada nilai yang tersendiri..
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

1 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. teringat masa kahwin dulu riuh juga berkompang heh..heh..selamat berhujung minggu PC.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama