Bukan Rehatkan Perut Semata-mata

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم

BUKAN REHATKAN PERUT SEMATA-MATA ||Melaksanakan rukun Islam ketiga iu wajib bagi umat Islam yang cukup syaratnya..bila wajib bermakna mesti buat..buat dapat pahala..tinggal berdosa seandainya tidak diqada atau tunaikan fidyah mengikut kesesuaian sebab meninggalkan puasa tersebut...berbanding puasa sunnat..ianya agak ringan hukumnya kerana bila tidak dilaksanakan atau ditinggalkan tidak menambah dosa terhadap kita...sebaiknya ada kelapangan buatlah..bertambah juga pahala kita..in sha Allah..amin :)

Daripada Abu Said al-Khudri RA katanya, Rasulullah SAW bersabda 

Tidak seorang pun daripada hamba Allah yang berpuasa dengan niat kerana Allah sahaja, nescaya akan Allah jauhkan mukanya daripada kepanasan api neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun lamanya.
 
Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim

Jangan kutuk bau mulut orang yang sedang berpuasa kerana disisi Allah ianya lebih harum daripada bauan kasturi..ingat..berpuasa kerana Allah..bukan kerana untuk mendapatkan ganjaran dunia..lazimnya apa apa pun perkara dan perbuatan bila lakukan kerana Allah akan Allah hadiahkan nikmat nikmat yang lain juga tanpa kita sedari..

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

4 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Betul tu PC.. Saintis barat pun mengakui banyak kelebihan berpuasa untuk zahir dan batin manusia.

    BalasPadam
  2. Baru-baru ni saya ada baca tentang kajian saintis barat Mengapa islam sunatkan puasa isnin dan khamis. dari aspek kesihatan keseluruhan dan mereka akui kehebatannya..malah mereka buat keputusan untuk amalkan guna kaedah 5:2 yg membawa maksud 5 hari makan macam biasa : 2 hari diet bagi mereka lah.. Cuma bezanya mereka buat kerana bukti kesihatan itu.. kita buat kerana Allah dan mendapat hikmahnya yg tersembunyi..:)

    BalasPadam
  3. antara tips diet yang seringkali kita lupa...sangat berkesan..tapi jangan masa berbuka seperti tidak makan bertahun-tahun...

    BalasPadam
  4. Thanks for sharing PC.. bile aien bce komen kak ros pun tambah ilmu bru.. :D

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama