Ubah Persepsi

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم
UBAH PERSEPSI || Sekolah..pusat pengajian tinggi..adalah gedung ilmu...malahan di mana-mana sahaja tempat yang boleh kita perolehi ilmu yang bermanfaat ya itulah gedung ilmu untuk kita..ilmu tidak semestinya perlu ada buku dan pensil ditangan setiap masa untuk mencatat..belajar bertukang juga ilmu dan selainnya..

Kita selalu tanya..pergi sekolah esok besar nak jadi apa??..cita-cita nak jadi apa??..PC rasa kita ubah sedikit dengan terapkan pada anak-anak dan adik-adik yang sebenarnya pergi menuntut ilmu ini buka sekadar untuk mencapai cita-cita tapi juga untuk mendapat redha Allah..kerana menuntut ilmu juga ibadah..kerana matinya orang yang sedang menuntut ilmu itu dikira syahid..denga syarat nawaitu menuntut ilmu itu lillahitaala..in sha Allah kejayaan akan menyusul kelak..amin..

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud 

Sesiapa yang mempelajari ilmu yang boleh mendapatkan keredhaan Allah, sedangkan dia mempelajarinya kerana ingin mendapatkan habuan dunia, dia tidak akan dapat mencium bau syurga di hari akhirat kelak.

 Riwayat Abu Daud
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

20 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Menuntut ilmu adalah pembelajaran sepanjang hayat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul...selagi kita hidup selagi itulah kita lalui proses pembelajaran yang berterusan :)

      Padam
  2. Dari kecik diajar kita belajar bukan sebab nak sijil tp sebab nak ilmu dan nak,amal untuk tolong orang. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju...latih dan ajar anak atau adik-adik ubah niat..supaya bila keputusan kurang memberangsangkan mereka tidak berasa terlalu tertekan dan ketingglan.. :)

      Padam
  3. ilmu never end . Ilmu bukan semata-mata kita dapat dari buku saja . Ilmu jugak kita dapat dari pengalaman hidup , tul tak dear ? Nway , thank you for sharing . =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul..lantaran itu pengalaman itu juga jadi guru terbaik untuk kita..ada juga insan yang tidak punya diploma atau ijazah boleh berjaya..kerana berkat usaha dan rezeki..mungkin melalui pengalaman yang dimanfaatkan.. :)

      Padam
  4. betul...sangat setuju...sebab tu kalau dah grad tak semestinya akan kerja dalam bidang yang kita belajar....rezeki masing-masing berbeza =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju sangat AT...kalau kita yakin dengan konsep rezeki in sha Allah kita akan sentiasa sabar dan tenang... :)

      Padam
  5. Assalamualaikum PC...setuju...ilmu ada banyak jenis...yang penting niat ikhlas kerana Allah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusalam..terima kasih..betul niat itu perlu betul..in sha Allah... :)

      Padam
  6. Pelajaran ada di mana-mana selagi kita mahu belajar dan mengambil iktibar...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul kak..setuju..cuma kena bijak pilih ilmu yang mana harus kita pilih dan amalkan :)

      Padam
  7. Sepatutnya begitulah. Tapi dari anak-anak kakak sendirilah mereka masing-masing dah ada persepsi salah. Masing-masing dah ada hala tuju sebaik mengambil jurusan apa sewaktu form 4 lagi. Walhal belajar aliran agama tu PC. Mungkin kakak/abang sendiri kurang menekankan soal ini.

    Mulut aje cakap belajar dan kerja kerana Allah tapi misi dikejar still dunawi lagi. Allahuakbar!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allahu..tetapkn matlmat itu pada pendapat PC tidak salah...Allah suruh kita berusaha..daripada matlamat itu kita akan gigih berusaha..Allah nak ubah nasib tengok juga usaha kita..dngan syarat niatkan semua kerana Allah supaya andai satu masa kita terkandas..tergagal atau sebagainya kita tidak mudah melatah menyalahkan takdir in sha Allah...berkat doa akak dan suami pastinya anak2 akak bijak imbangi dunia dan akhirat..amin..

      Padam
  8. Setuju dengan PC. Timba ilmu lah walau di mana kita berada. Bukan semasa di bangku sekolah sahaja, sepanjang hayat kena timba ilmu sebenarnya. ☺

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih...begitulah harapnya kita semua..kadang bila dah dewasa atau berganjak ke usia tua baru berpeluang mengenal banyak ilmu maka manfaatkan sebaiknya...selagi nyawa dikandung jasad :)

      Padam
  9. Setuju gak PC, belajar itu ibadah... kerja juga ibadah... manfaatkan ilmu yang ada dalam apa jua kerja tak cukup tambah lagi ilmu tak semestinya yang berbayar je. Ilmu percuma pun ada...

    BalasPadam
    Balasan
    1. gabungkan ya zumal..betul..berbayar..percuma asal ianya ilmu bermanfaat pasti kelak membantu kita di sana..amin..

      Padam
  10. Balasan
    1. waalaikummusalam yana..ubah mana yang kurang tepat...moga Allah bantu kita..

      Padam
Terbaru Lebih lama