Fikir-fikirkan Dahulu

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum 💖

FIKIR-FIKIRKAN DAHULU || "terlajar perahu boleh undur..terlajak kata diri dan ukhuwah binasa"..nampak tak PC pandai-pandai ubah peribahasa ini..^^ oleh itu tiada salahnya kalau lebih baik kita diam andai tiada motif untuk bercakap dengan tujuan saja-saja..yang saja-saja itulah bahaya..takutnya saja-saja juga dapat doasa..tak gitu..dan takut juga saja-saja itulah bawa bencana..

fikir dulu

Punca mengapa dalam kebanyakkan hukum syarak mempunyai akal yang waras itu menjadi syarat utama dan keperluan  pada sesuatu rukun sah..kerana besar kesannya andai kita lakukan sesuatu keputusan itu melulu tanpa berfikir panjang..makan mempunyai kewaran akal menjadi intipati utama bagi kesejahteraan bersama atas setiap tindakan dan keputusan yang bakal dikongsi bersama..in sya Allah.

#mencari redha Allah
*terima kasih ukhuwah
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

8 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. kalau semua manusia ialah introvert, rasanya tak ada yang akan ckp sekadar suka2. sbb introvert hanya bckp bila perlu je dan mostly adalah pendiam hihihii

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan...betul..sebenarnya nak ramah boleh..cuma kena lebih berhati2..sebab kadang kita tak perasan apa yang kita cakapkan..

      Padam
  2. baik diam daripada cakap sesuatu yang salah ye kak :)

    BalasPadam
  3. Betul sangat... zaman media sosial yang penuh mencabar ni, yang ada title ustaz pun boleh terlepas cakap.. dulu orang cakap lidah setajam pisau.. sekarang, jari lebih tajam dari pisau!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju KA...kita kena dengar betul2 dan tapis sehabis baik..bukan bermakna kita sudah cukup baik tapi dalam usaha untuk menjadi dan belajar ke arah kebaikkan perlu luruskan hati...

      Padam
  4. Lebih baik diam dari berkata2 sesuatu yg memudaratkan org lain... sembang2 ceria kawan2 takpe kan... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul Bro KK..kalau bergurau selagi tidak menyakiti,,tidak mengaibkan...tiada masalah bagi pendapat PC..itu pun warna warni hidup kita.. :)

      Padam
Terbaru Lebih lama