Walau Buruk Ada Juga Baiknya

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum 💖


Walau Buruk Ada Juga Baiknya
Sumber : Google Image

WALAU BURUK ADA JUGA BAIKNYA ||Kalau dah sebut buruk itu bermakna buruklah..mana pula datangnya baik.Ada ke kebaikkan dalam keburukkan..ada ya.

Bersedekah dalam diam..orang yang mengumpat ibarat memakan daging saudaranya sendiri.Selalu dengar..ke PC sahaja yang dengar "muflis akhirat".Inilah dia kebaikkan dalam keburukkan..awak bersedekah pahala kepada orang yang diumpat itu..dosa-dosa dia awak ambil..subhanAllah baiknya awak.

Terhukum dan mengajar...bagi orang-orang yang masih hidup jiwanya akan mudah berasa insaf bila melihat kesedihan,kesengsaraan,,atau hukuman yang dikenakan kepada orang lain lantaran melakukan kesalahan..dengan hanya melihat dan mendengar,ya daripada situ sahaja pun mereka belajar untuk perbaiki diri dan tidak lakukan perkara yang sama.Awak buat salah,awak dihukum dan dalam masa sama awak mendidik orang..moga ganjaran kebaikkan awak perolehi juga.Amin.

Bibir merah pakai gincu
Suara lantang menyebar berita
Walau macam serabut begitu
Baiknya berita penting segera sampai ke kita

Pergi pekan memandu kereta
Kereta Kelisa merah warnanya
Dalam buruk ada baiknya
Terpulang kita mentafsirkannya

Ubah..bukan mudah kita nak ubah persepsi terhadap orang lain..begitu juga orang lain susah untuk mengubah tafsirannya pada kita itulah sebabnya mengapa baik tetap ada yang dengki buruk apatah lagi pasti dibenci.PC sangat suka mengaitkan banyak perkara dengan hati..kerana hati kita ini umpama gedung kain yang ada pelbagai corak dan warna.Ada yang mahal dan ada yang biasa-biasa.Ada yang perlu dilelong ada juga yang selayaknya hanya mampu dipandang.Yang mana..bagaimana..terserah pada kita.

*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Ilahi

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

8 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. nak ubah persepsi org lain mmg ssh... xapa kita doa jer yg terbaik tuk diri kita dan mereka.... InsyaaAllah Allah yang maha melembutkan hati....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul kak..sangat susah...kadang luar jangkaan persepsi orang..buat kita terkejut..begitulah kita ini insan...tidak mengapa..kerana Allah sentiasa ada dan sangat mengetahui..

      Padam
  2. Allahuakbar. banyak lagi perlu diperbaiki kan. sudahlah dunia semakin tua. erm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesingkat waktu yang ada,seiring usia yang kian meningkat..bermakna ajal semakin mendekat..rasa seolah tidak mampu untuk perbaiki diri yang banyak jahilnya ini..SubhanAllah.

      Padam
  3. Susah nk ubaah pandangan orang terhadap kita..yg di lihat zahirnya saja.tambah pulak kita yg jenis tidak suka menzahir kan kebaikan yg kita lakukan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul kak...kadang jadi serba salah..sebabnya buat baik dicaci,buat buruk apatah lagi dibenci..sudahnya doa..doa..doa..

      Padam
  4. Sebaik jadi diri sendiri yg sentiasa berada di landasan benar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu kak PI..pujuk diri sendiri itu mudah sedikit berbanding memujuk orang lain untuk lebih memahami.

      Padam
Terbaru Lebih lama