Sebab

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


SEBAB ~ Rasa tidak puas hati pasti bersebab .. ada sebabnya.Bertumbuk,pukul .. pun ada sebabnya.Hinggalah ke hal atau perkara yang besar,berbahaya sekalipun pasti ada sebab dan alasannya.Kalau kita sakit pasti juga ada puncanya.Sihat?..syukuri bukan untuk berasa riak "owhhh tengok aku sentiasa sihat tak pernah sakit".Sama ada situasi yang kita lalui itu perit atau manis..pasti bersebab.Ya ada sebab.

Definisi SEBAB : yg mengakibatkan sesuatu, fasal, kerana, lantaran, mula

Kita,dia,mereka atau sesiapa sahaja boleh menjadi sebab.Siapa yang menjadi pemula atau menjadi penamat yang penting baik-baik sahaja dan bukan yang sebaliknya.Satu hal yang perlu dipandang berat,setiap sebab mesti ada alasannya,ada pro dan kontranya ada positif dan negatifnya ada juga akibatnya.Kita bentuk menjadi sesuatu yang tidak membebankan bukan sahaja pada diri sendiri malah tidak melibatkan orang lain juga.

Apa yang diusaha itu yang dituai..sebelum Allah SWT memberi DIA juga ada sebab yang tersendiri mengapa menangguhkan sesuatu itu.Kita tidak tahu sebab yang Allah SWT tetapkan tapi Allah SWT sentiasa tahu sebab yang telah,sedang dan  akan kita lakukan serta berikan.


Sebab


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

11 comments:

  1. Semua perkara ada asbab, jika kita melihatnya Alhamdulillah kerana Allah SWT akan sentiasa menguji manusia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Bro NA....semua yang berlaku pasti bersebab..dan semua atas izin dan kehendakNya ☺

      Delete
  2. Salam Jumaat PC. Semua sebab adalah asbab pada sesuatu permulaan atau pengakhiran.

    ReplyDelete
  3. tapi kadang2 ada jugak sedih tak bersebab

    ReplyDelete
  4. sesuatu yg terjadi ada sebabnya

    ReplyDelete
  5. tapi kadang-kadang ada perkara jadi yang kita tak tahu pun sebabnya =(

    ReplyDelete
  6. semua ada sebabnya disisi Allah

    ReplyDelete
  7. Asalam..terima kasih kiranya dapat tazkirah..andai ada masa jemputlah rezeki klik ni ya https://madey09.blogspot.my/2017/10/nov-dis-2017-hadiah-untuk-blogger-hebat.html

    ReplyDelete
  8. Sebab itu punca sesuatu berlaku.. Di sebalik sebab ada lagi maksud tersirat yang kita tak pasti.. Itu perancanganNya..

    ReplyDelete
  9. sebab....kadanhmg kerana sebab tu terjadi sesuatu..kita xboleh salahlan puncanya tapi salahkanndiri menjadikan sesuatu sebagai sebabnya..kdg2 Allah hanya nak.uji..hati ini yang tidak sabar

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.