Warna Langit

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum♡


WARNA LANGIT ~ Ada macam-macam kaedah digunakan untuk mengenal peribadi seseorang.Secara psikologi.Penilaian mengikut tarikh lahir.Kedudukan tahi lalat.Bentuk muka.Angka kegemaran.Tidak ketinggalan juga warna yang disukai.Kalau kita tidak memilih warna sekalipun,sebenarnya hidup kita ni sememangnya penuh dengan warna warni.Kita suka mungkin satu atau dua warna dan kita menginginkan warna tersebut menceriakan hari-hari kita .. melambangkan identiti dan perwatakan ataupun personaliti .. sedang Allah SWT mengizinkan warna yang lebih hebat,maka nikmatilah.Syukurilah.

Warna Langit
Google image 

Di tengah-tengah.Boleh jadi juga di atas pagar.Biar sudah yakin mana sebenarnya jalan dan lorongnya terkadang rasa-rasa itu membinasa.Tewas dengan kehendak justeru hakikat ditolak bisu dan lesu.Kembalilah kepada apa yang disyarat dan disyariatkan.Tinggalkan naluri yang membinasa.Terima hakikat diri apa adanya kerana itu juga tanda hamba yang tahu mensyukuri.Senja itu diantara siang dan malam.Namun senja tidak pernah ingkar dengan arahan Yang Maha Besar.Terus berputar mengikut kitarnya pada orbitnya.

Hidup tidak sentiasanya indah dan mudah.Kenapa?GELAP(kesukaran dan kesempitan) itu adakala buat kita hamba lebih mendekat dan merapat erat.Mungkin bukan pada jasad tapi pada jiwa yang sedang lara dan melarat.Malam.Gelap namun bias sang rembulan dan bintang menyuluh alam.Malam sepi namun sang unggas ada yang riang bernyanyi.Malam sedang ada yang asyik menyulam mimpi,ada juga yang gigih mencari rezeki.Gelap malam ada yang merasakannya pekat tidak kurang yang merasakan cukup terang.

Siang.Terang.Bima sakti bertugas kembali.Adakala awan berespresi.Menangis yang sukar dimengerti.Meluah rasa yang tersembunyi.Namun detik itu berdoalah kerana ianya menjadi lorong luas agar doa-doa di angkat ke langit tinggi.Sesekali gerimis berserta pelangi menghiasi.Tetapi jangan hairan andai masih ada yang terkurung dalam kegelapan,meraba-raba dalam kesamaran buka di penglihatan mata tapi dipandangan hati.

Langit terbentang luas..warna langit itu sebenarnya sangat dekat dengan ceritera kehidupan makhluk..

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

13 comments:

  1. semoga doa kita semua dimakbulkan Allah s.w.t =)

    ReplyDelete
  2. warna langit semasa senja sangat mendamaikan

    ReplyDelete
  3. Warna juga elemen yang boleh kita mengenal peribadi seseorang...

    ReplyDelete
  4. Ciptaan Allah semuanya sangat sempurna. Tak kan ada satu kecacatan pun yg kita akan jumpa. Semua yg dicipta mempunyai tujuan utk manusia bermuhasabah. A

    ReplyDelete
  5. Indahnya ciptaan Allah subhanallah

    ReplyDelete
  6. Jangan pernah penat berdoa pd Allah kan. Smga baik2 je utk kita semua

    ReplyDelete
  7. sangat indah ciptaanNYA. cantik warna langitt tu

    ReplyDelete
  8. Kalau dapat tengok matahari tenggelam di pantai memang memgasyikkan...

    ReplyDelete
  9. Seluas langit di angkasa, seluas itu juga perjalanan hidup kita dulu, kini dan akan datang. Warna-warni dalam kehidupan memberikan satu kisah sejarah hidup kita sebagai manusia di muka bumi ini. Betapa uniknya ciptaan Tuhan ini kan kak PC. Berusaha, berdoa, bertawakal dan bersyukur kepada Allah SWT adalah kunci kepada keseimbangan kehidupan di dunia dan di akhirat selain kita mengamalkan segala apa yang diperintah dan menginggalkan apa yang dilarangNya.

    ReplyDelete
  10. Langit yang luas terbentang, berwarna warni di kala siang, gelap pekat di kala malam.
    Mahunya hati kita sentiasa terang tak kira siang atau malam.

    ReplyDelete
  11. Ciptaan llahi adalah nikmat utk kita syukuri dan peringatan utk kita mengenal kekuasaanNya... Allahuakbar.

    ReplyDelete
  12. Semua ciptaan Allah indah. Siqah suka sangat dengan warna langit yang pelbagai warna hari-hari.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.