Sebenarnya Mudah Sahaja Sifirnya

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


SEBENARNYA MUDAH SAHAJA SIFIRNYA ~ Kalau dulu sebut sahaja sifir .. fuh berpeluh dahi.Lagi-lagi kalau cikgu kata hafal sifir nanti waktu perhimpunan sesiapa sahaja akan dipilih untuk hafal sifir yang ditentukan oleh guru bertugas.Maka berzikirlah masing-masing sampai ke rumah.Darjah satu .. darjah dua .. darjah tiga .. standard dulu semua kalau cikgu cakap A..A-lah..kalau O..O-lah.Tak berani nak tanya kenapa tak B ke..S ke..Dulu belakang buku latihan ada sifir satu hingga dua belas.

Balik sekolah mama ambil .. kadang naik basikal .. kadang motor
Mama : komat kamit mulut..baca apa?
PC : hafal sifir
Mama : baca bissmillah 
PC : cikgu suruh hafal sifir bukan hafal surah mama..
Mama : +×":&^/£₩(&! (Bagi tazkirah pulak😅)

Malam ...
Babah : komat kamit mulut..baca apa?
PC : hafal sifir (sambil tengok deka-dekat sifir belakang buku tu)
Babah : baca bissmillah 
PC : *sebelum ada episod kedua tazkirah baik baca je bissmillah😅 *
          Bissmillahirahmanirahim.
Babah : Nah *babah buatkan sifir,tulis besar-besar tampal didinding*

Begitulah kehidupan.Besar pengaruh ibu bapa .. tebal juga pengaruh guru-guru.Ibu bapa membentuk rohani dan guru membentuk minda..indah andai kedua-duanya dapat dibangunkan dan dijana seiring maka akan lahir anak bangsa soleh solehah yang ada nilai luar biasa.

Sebenarnya mudah sahaja sifirnya .. andai hal yang baik hari-hari dipraktikkan .. ditunjukkan insyaAllah kebaikkan itu akan terpasak dan berpanjangan..sekiranya keburukkan atau kejahatan dan kekasaran serta kezaliman yang di pupuk..tidak hairanlah hasilnya nanti sebegitu malah lebih lagi.

Sebenarnya Mudah Sahaja Sifirnya
Google image 

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

14 comments:

  1. dulu ada cara hafal sifir...boleh rujuk https://munirahmustafar84.blogspot.my/2017/05/cara-mudah-hafal-sifir_19.html utk bantu anak hafal sifir

    ReplyDelete
  2. Aduhai cian anak, pening.. Di sekolah cikgu suruh hafal sifir, di rumah mama suruh hafal surah.. In shaa Allah, bila dah biasa tak pening lagi..:-)

    ReplyDelete
  3. Memang betul sangat sangat. Zaman dulu berbeza dengan sekarang...anak anak sekarang takde hafal hafal sifir macam dulu dah. Cik manggis selalu tanya anak cikgu tak suruh hafal sifir ke...masa cik manggis sekolah dulu..kalau tak hafal sifir....mesti takut nk g sekolah sebab kalau tak hafal dendanya kena berdiri atas kerusi....malu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...hihihi...jauh beza...begitulah peredaran zaman..sistem pendidikkan pun semakin maju...alhamdulillah :)

      Delete
  4. dulu kalau tak hafal sifir kena denda berdiri sampai habis waktu kelas matematik =)

    ReplyDelete
  5. Mama setuju. Jugalah YG mencorakkan anak2 Dan jgn lupa doakan mereka sekali

    ReplyDelete
  6. Masa tu siti sifir famous dekat tv. Hehe.

    Kak ana merasa kena berdiri luar kelas gara2 tak hafal sifir. Sifir plg susah masa tu sifir 11. Lepas kena denda tu terus gigih hafal semua sifir. Hehe

    ReplyDelete
  7. rindunya dulu mengahafal sifir.. hehe

    ReplyDelete
  8. Betul tu.. klu perkara yg baik kita terjemahkan hari2, ia pasti akan membawa kebaikan buat diri kita juga nanti.

    ReplyDelete
  9. Setuju kak PC. Kita jadikan amalan mulia sebagai amalan harian. InsyaAllah. Semoga kita memperolehi keberkatanNya. InsyaAllah. Aamin.

    ReplyDelete
  10. Sebab tu kita tak terror math.
    Hanya tahu menghafal tanpa memahami konsepnya.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.