Asingkan ..

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum ♡ 


ASINGKAN ~ Satu masa,kempen kitar semula hangat di sana sini...kaca,plastik dan kertas di asingkan mengikut tong yang telah ditetapkan dan disediakan.Di sekolah-sekolah diadakan satu hari khas "hari kitar semula"..sekarang masih kelihatan tong-tong tersebut di tempat-tempat yang dikhaskan..moga ianya tidak dipandang sepi.

Sampah tetap sampah.Mungkin ada yang berpendapat begitu.HAKIKATNYA bila ada pengasingan ianya lebih memudahkan urusan.Dan sedia maklum berapa banyak barang unik dihasilkan daripada sampah (barang terpakai dan terbuang).Begitu juga dengan kita,aplikasikan sikap asingkan sesuatu hal untuk melancarkan urusan-urusan lainnya.

Pecahkan pendapatan pada bahagian tertentu mengikut keperluan sewajarnya.Mungkin ada yang tidak suka begitu.Tidak kurang yang mengurus pendapatan dengan cara lebih sistematik dan istiqhamah.Bab duit kita sering tewas.Selalu sambil lewa.Kadang berbelanja diluar keperluan.Bukan tidak boleh terbabas...sekali dua masih ok...apabila kerap buruk padahnya.Bukan dijalanraya sahaja disarankan berhati-hati,dalam mengurus kewangan dan perbelanjaan juga perlu berhati-hati.

Hebat bila sedang marah dan sedih masih mampu mengawal tingkah dan emosi lalu melemparkan senyuman sehabis bergula.Sehinggakan orang lain tidak dapat kesan pun dia sedang marah atau sedih di ketika itu.Begitu juga disaat berbicara .. bijak mengemudi suasana .. begini bila berbicara dengan yang dewasa begitu pula bila melayan si cilik dan kanak-kanak serta remaja.Asingkan dan tidak pukul rata.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

6 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Setuju PC, kadang memang susah nak kawal emosi bila rasa nak marah tu kan. Kak Sue masih belajar lagi nie..

    BalasPadam
  2. MMG PERLU ADA PENGASINGN DLM MELAKUKAN SESUATU SBG PEMUDAH CARA

    BalasPadam
  3. setuju
    kena pandai asingkan yang mana perlu dan yang mana tak :)

    BalasPadam
  4. Setuju.. kita perlu asingkan terutamanya perkara yg berkaitan emosi. Org lain salah, orang lain pula yg dimarahnya nanti hmmm

    BalasPadam
  5. Hmm betul, tapi kalau xdispilin xguna jugak. Betul kann. Selalu je asingkan tapi kadang kadang tersasar jugak.

    BalasPadam
  6. Dalan istilah pertanian atau penternakan kita panggil pengkhususan.
    Ambil part yang kita mahir saja.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama