Kemampuan Hujung Tanduk

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT


KEMAMPUAN HUJUNG TANDUK | Bunyinya macam "telur di hujung tanduk" .. betul sangat la tu.Itu yang cuba PC ingin sampaikan cuma bezanya apa yang digariskan adalah "kemampuan".Mampu ke tidak mampu.Betul-betul mampu atau tipu-tipu mampu.Atau juga mampu tapi pura-pura tidak mampu.Banyakkan.Banyak ragamnya.Pelbagai situasinya.

Kemampuan hujung tanduk.

Sebut soal kemampuan,sangat dekat dan erat dengan situasinya pendapatan.Kalau ianya melibatkan ekonomilah.Namun ada juga kemampuan yang selain daripada itu.Hanya bergantung pada kendiri atau diri sendirilah.Dalam hidup kita tidak semua bergantung pada duit.Dan dalam apa pun situasi sedari awalnya letak kebergantungan pada DIA DIA DIA.Sedari mula-mula lagi.

Dulu zaman Perdu Cinta kecil-kecil..kanak-kanak..walau tak faham tapi selalu dengar "ukur baju dibadan sendiri".."jangan tutup lubang,gali lubang".."kail panjang sejengkal jangan diduga lautan dalam"..krikk krikk jugalah oleh sebab tak fahamkan..bila dah faham..hakikat kehidupan di zaman sekarang..hujung-hujung usia dunia ini..berbeza semuanya..Perdu Cinta dengar dan perhatikan.."sifat berlumba-lumba yang sangat menakutkan".."takut kalah".."risau dicop ketinggalan budaya"..keperluan dan kehendak menjadi kepala sedang hukum menjadi ekornya..walhal hukum yang disyariatkan dan disyaratkan itu ditangga pertama.

Ditangga pertama.Perdu Cinta sendiri masih belajar dan perlahan-lahan mengajar diri.Terkadang yang dilahirkan dalam Islam dan iman itulah yang sering sambil lewa dan tidak bersungguh mengenal agama hingga ke dasarnya berbanding insan-insan yang menerima hidayah Allah dipertengahan usia untuk mengenal agama Islam.Selagi berdaya,mampu..usahakan untuk mendekat dan mengamalkan.

Sesetengah hal biarpun kemampuannya hujung tanduk..perlu terus dipaksa dan disokong sebaik-baiknya untuk bangkit dan berlari semula..ada pula sesetengah hal lainnya,kita atau sesiapa pun mesti belajar dan terima hakikat kemampuan hujung tanduk adalah satu yang tidak boleh dielak dan dilalui setiap orang,cuma dengan situadi yang berbeza-beza.

Kemampuan hujung tanduk.

#sama-sama mencari redha Allah

6 Ulasan

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

  1. CT sangat suka dengan 'ukur baju dibadan sendiri' sangat membina sebenarnya peringat tu. kalau tak boleh jangan dipaksa kalau tak mampu jangan mengaku.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum PC...

    Ramai orang hari ini berbelanja di luar kemampuan. Ada yang sengaja, ada juga kerana terpaksa...

    BalasPadam
  3. Seram kan sekarang ni kak PC.. Ramai orang yang sedang sibuk berlumba lumba untuk menunjukkan kemewahan mereka.. Bahaya tu.. Tiap kita buat, kena bersederhana dan betulkan niat

    BalasPadam
  4. Kita patut ukur baju dibadan sendiri kan.

    BalasPadam
  5. Tepat sekali PC, ukur baju badan sendiri itulah konsep yang wajar diamalkan..
    Jangan hidup kepura-puraan untuk menjamu mata orang yang memandang padahal diri merana kerana tak berkemampuan..

    BalasPadam
  6. Betul sgt.. ukur baju dibadan sendiri. Moga tak tergolong dlm mereka yg ibarat pepatah "biar papa asal bergaya".

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama