Rasa Bersalah

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt

RASA BERSALAH | Tiada rasa bersalah itu bahaya lebih-lebih lagi setelah lakukan kesilapan.Ada rasa bersalah pada tempat dan waktunya itu bagus kerana ia dapat membentengi diri.

Sentiasa rasa bersalah cukup pada Allah swt supaya kita sentiasa berusaha perbaiki diri ke arah menjadi yang lebih baik.Namun begitu suburkan rasa bersalah sesama insan dan sesama makhluk juga perlu supaya kita tidak mudah melatah dan mendabik dada sentiasa.

Rasa bersalah menjadi garisan atau sempadan pada setiap tindakan.Ianya menjadikan kita sentiasa berfikir banyak kali sebelum lakukan sesuatu.Walaupun mungkin perkara itu mudah dan kecil sahaja.

Kerendahan hati.Kejernihan fikiran.Tulus saat melakukan.InshaAllah rasa bersalah tebal dalam hatinya.Sentiasa di bawa walau di mana berada.Rasa bersalah itu penting selepas lakukan kesilapan..rasa bersalah juga penting bila tidak melakukan pada jalan kebaikkan.

Banyak rasa bersalah yang PC rasakan.Banyak.Kerana PC tidak pernah terlepas daripada melakukan khilaf pada skala usia berapa pun.Selain perbetulkan diri.Mohon maaf.Moga taubat yang dilakukan diterima olehNYA.Aamiin.

#sama-sama mencari redha Allah swt

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

14 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. rasa bersalah tu selagi masalah tu tak settle akan menghantui diri. tapi once dah settle .. leganya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul.Rasa ringan bila suatu masalah itu dapat diselesaikan dengan baik.

      Padam
  2. Betul apa yang PC katakan . Rasa bersalah tu perlu ada dalam diri setiap orang supaya kita dapat perbaiki diri untuk jadi yang lebih baik .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih.Selagi ada rasa bersalah..inshaAllah rasa ego dapat dikurangkan.

      Padam
  3. Pernah ada ustaz pesan, jika kita ada rasa bersalah dan berusaha utk memperbaiki diri bermakna tetap ada keimanan dalam diri kita.. yang susah jika rasa bersalah, tau salah, tapi buat tak peduli, malah terus menerus melakukan kesalahan tersebut.. nauzubillah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul sangat.Itu juga yang PC dengar daripada ceramah ustaz.Bila tak ada rasa bersalah nanti akan sentiasa rasa betul danorang lain sahaja yang salahnya.

      Padam
  4. mudah2an kita sentiasa berusaha memperbaiki diri. bukan utk orang tapi utk diri sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju.Aamiin.InshaAllah.Mmoga bila kita boleh perbaiki diri..kehidupan di dunia apatah lagi di akhirat bertambah baik kelak.

      Padam
  5. moga kita sentiasa berusaha memperbaiki diri

    BalasPadam
    Balasan
    1. InshaAllah.Aamiin.Sentiasa berusaha ke arah lebih baik.

      Padam
  6. kena ada rasa bersalah walaupun sikit. memang bahaya kalau tak ada rasa itu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aamiin.Walau ada rasa bersalah sedikit itu sudah memadai.

      Padam
  7. InshaAllah, selagi boleh elak lakukan yang tak baik..bertegas dengan diri sendiri.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama