Header Ads

Penilaian Kecil Atau Besar Itu Sebenarnya

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

PENILAIAN KECIL ATAU BESAR ITU SEBENARNYA.Duduk berbincang atau berbicara daripada hati ke hati...tidak kira isu apa yang diketengahkan..setiap seorang pasti ada sudut pandang atau tafsiran masing-masing.Pendapat terhadap satu-satu isu itu juga boleh jadi menghasilkan dua cabang yang terpecah.Satu ke kanan satu lagi ke kiri.Perbezaan tidak bererti ada pertelingkahan.

Penilaian kecil atau besar itu sebenarnya ikut masing-masing.Suatu hal itu kita anggap kecil dan tidak perlu sedang bagi orang lain ianya memberi kesan yang sangat besar dan benar-benar diperlukan.Adakala kita meremehkan sedang orang lain menganggapnya sangat serius.

Menyakiti dalam senyap.Membahagiakan walau sederhana.Bila kita rasa hal itu besar sedang orang lain tidak memperdulikannya pun itu hujungnya menyakiti diri kita kerana seperti tidak dihirau.Sama juga bila mana kemampuan yang terhad untuk cuba membahagiakan hingga kita berasa tidak berguna,sedang bagi orang lain sederhana itu sudah cukup untuk membahagiakan maka indah jadinya.

Oleh kerana penilaian dan mahunya orang itu sukar diteka dan diramal..jalan tengahnya adalah berbincang secara terus.Kemudian perbaiki supaya banyak yang barangkali terluka dapat dirawat..sedang yang baru disemai tumbuh subur.

Sekian.

Sama-sama mencari redha Allah swt

logoblog

7 ulasan:

  1. seharusnya berbincang sebelum membuat kesimpulan agar xde salah paham

    BalasPadam
  2. betul sama2 la bincang , dan sama2 cari keredhaan Allah

    BalasPadam
  3. itu pentingnya musyawarah. sbb kita bukan hidup bersendirian...

    BalasPadam
  4. Tapi kebanyakan manusia lebih suka buat penilaian sendiri tanpa berbincang, apatah lagi keegoan dalam diri tue agak tinggi... Seharusnya untuk elak daripada salah faham, perbincangan perlu dilakukan..

    BalasPadam
  5. betul tu setuju..kecil atau besar..pokok pgkal kena berbincg..lg2 hal rumahtgga :)

    BalasPadam

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..