Lebih Kurang

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

LEBIH KURANG 

Ada yang suka lebih.Lebih banyak lebih besar lebih cantik dan lebih yang lainnya itu lebih baik sehinggakan lebih rasa sakit hati bila tengok orang lain lebih daripadanya.Aduh,parah lagi berbahaya.Lebih bahaya serangan dilakukan bukan sekali tetapi bertubi-tubi entah berapa banyak kali.Serangan zaman moden lebih mengerikan.Dihujung jari sahaja.

Ada juga yang tidak kisah kurang sikit kurang banyak asal tidak kurang ajar katanya.Itu pun bonus juga nak nampak lebih bila berakhlak.Kan.Tidak mengapa katanya nampak kurang walau ada lebih,dapat juga selamatkan diri daripada fitnah dunia dan bersikap yang entah apa-apa,riak dan sebagainya.Nak mencontohkan nak memotivasikan banyak cara walau nampak kurang pun satu cara juga.

Sebenarnya lebih kurang itu ada bagusnya.Bertolak ansur.Berkira-kira bukan berkira.Dalam lebih kurang itu ada toleransi.Tapi jangan sampai la ada yang ambil kesempatan pula.

Sekian.

#sama-sama mencari redha Allah swt

5 comments:

  1. bersederhana.. mohon dijauhkan dari sikap manusia yang suka menjatuhkan orang sekeliling hanya untuk kepentingan sendiri..

    ReplyDelete
  2. Minta lebih yang bermanfaat
    Mohon dikurangkan yang bermudharat

    ReplyDelete
  3. sederhana saja cukup lah...qana'ah itu lebih disukai Allah...

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.