Header Ads

Takut Kalah Nantinya

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

TAKUT KALAH NANTINYA |Kalah?..rasanya tiada siapa pun nak kalah.Tapi kalau semua menang rasa seperti ada yang janggal berlaku.Tak gitu.Kalah itu tidak selamanya.Menang pula tidak sentiasa.Ianya berlaku bersilih ganti.Ikut usaha dan rezeki masing-masing juga.Ini cerita kalah menang dalam pertantingan pada setiap adanya dua pihak yang terlibat untuk bertarung.

Dalam kehidupan?

Ketika saya,awak,kita serta mereka bertindak dan berlisan?

Takut kalah nantinya.

Cakap..cakap dan cakap.Mudah dek lidah tidak bertulang kadang hanyut kerana emosi.Buatnya belum tentu lagi.Besar dan luas kaitan lisan dengan perbuatan.Nak selaraskan bukan mudah.Nak buktikan tidak senang.Boleh jadi cakap banyak buat kurang.Tidak kurang langsung tidak buat cuma cakap sahaja tetapi tidak mustahil cakap dan buat sekali jalan.

Lebih baiknya senyap.Macam ubi.Dism-diam berisi.Memberi manfaat kepada orang lain juga kerana bila mana terlalu banyak berani berlisan takut kalah nantinya.Kalah dengan diri sendiri untuk melawan nafsu,pendirian dan tekanan.Adakala kita rasa sudah cukup kuat dan mampu sedang hakikatnya sebaliknya yang boleh berlaku kerana kita tidak pernah tahu MAHUnya Allah swt itu bagaimana.

Sekian.

#moga Allah swt tidak berpaling
logoblog

7 ulasan:

  1. Dalam hidup ni kalau takut kalah, memang tak maju ke depan laaa gayanya...kena ada menang tapi jangan riak..menang bergaya gitu ....

    BalasPadam
  2. bila terlalu banyak bercakap pun suatu masalah jugak sebab nanti terkeluar kata-kata tak sepatutnya

    BalasPadam
  3. Diam2 ubi berisi bercakap bila perlu jer... Kalau tak perlu takyah cakap..

    BalasPadam
  4. diam-diam ubi berisi yang lebih baik..

    BalasPadam
  5. kadang berlawan pendapat dengan orang yang nak menang saja tu tak ada gunanya...baik kita berundur dari pertelagahan yang sia-sia

    BalasPadam
  6. kekadang tak perlu bertengkar... biarkan sahaja

    resepi sotong

    BalasPadam

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..