Awal Muharam 1442H

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

AWAL MUHARAM 1442H.Bulan pertama dikalendar Islam Hijriah.Muharam membawa erti diharamkan  di mana Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah.Rasulullah s.a.w telah menamakan bulan Muharam sebagai bulan Allah (shahrullahi).Hari ini satu Muharam 1442H.Allahu.Syukur alhamdulillah.Selamat melangkah ketahun baru 1442H.Lembaran baharu dikalendar Hijriah.


Bila sahaja sudah melangkah ke bulam Muharam,tidak langsung terdetik dihati dan terbayang difikiran iaitu Ramadhan.Ya Ramadhan yang menjadi fokus seterusnya kalau PC.Inilah satu nikmat yang PC rasakan bila masuk sahaja bulan Muharam dan bila bermula sahaja tahun baru hijriah.

Paling sinonim bila sahaja melangkah ke tahun baru hijrah ini adalah bacaan doa awal dan akhir tahun.

Doa Akhir Tahun 1434 Hijriyah dan Doa Awal Tahun 1435 Hijriyah ...
Permulaan baharu dibulan kemerdekaan,moga semua lancar dan dipermudahkan oleh Allah SWT.Merdekakan diri daripada banyak rasa yang nantinya membinasa.Bangun menjadi insan yang baharu jiwa dan fikiran.Lebih sayang dan taat padaNYA.Aamiin.

Sekian

Semua menjadi indah pada waktunya 



14 comments:

  1. Salam maaf hijrah, selamat tahun baru dengan harapan dan semangat baru.

    ReplyDelete
  2. salam maal hijrah..
    Semoga amal ibadat kita makin kuat la untuk tahun akan datang ni.. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  3. Salam Maal Hijrah PC.. maaf agak lama juga tak berblogging. Ini kali pertama pada tahun baru Hijriah ini. Moga tahun baru ini lebih baik buat kita semua dan beroleh keberkatan berpanjangan dgn rahmat kasih syg Illahi... aamiin.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.