Ada Baiknya Juga Ber"malas-malas"an

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt

ADA BAIKNYA JUGA BER"MALAS-MALAS"AN | Jangan jadi pemalas.Jangan pemalas sangat.Nak jadi apa kalau pemalas.Malas satu sikap atau tindakkan yang sangat negatif dan tidak disukai.Menjadikan individu,keluarga,masyarakat dan seterusnya negara tidak produktif.Tapi PC percaya apa pun sesuatu itu kalau kena pada gaya atau tempatnya inshAllah ianya boleh menjadi sebaliknya.Apa yang dianggap negatif boleh menjadi positif.

Positif.Ada baiknya juga ber"malas-malas"an.

Sedikit sebanyak membendung penularan hal-hal atau berita negatif yang tersebar tanpa kawalan.Bila masing-masing malas untuk ambil tahu perkara negatif atau sia-sia,perkara yang tidak wajar disebar sekurang-kurangnya dapat jugalah dibendung kerana penyebarab dari mulut ke telinga ini juga memburukkan keadaan.Lantaran kadar keterpercayaannya adalah lebih tinggi.Sebab orang sering berfikiran "kalau tak betul takkan dia cakap".Walhal lisan pun boleh diputar belitkan.

Menjarakkan diri daripada  masalah muflis dalam senyap.Sentiasalah ber"malas-malas"an kalau satu hal itu merosakkan diri sendiri.Tak pasal-pasal molek di dunia buruk di akhirat tanpa tidak disedari.Silap-silap dahlah muflis,rupanya tanggung dosa sendiri dan dosa orang sedangkan pahala sendiri yang sedikit diambil dia.

Ada Baiknya Juga Ber"malas-malas"an

Satu-satu perkara itu kalau yang baik tidak menjadi masalah..sekiranya yang sebaliknya boleh sahaja nak ambil tahu tetapi CUKUPLAH sekadar untuk jadikan sempadan atau amaran pada diri sendiri agar tidak melakukan hal yang sama atau hampir serupa.Itu sahaja.Jangan rajin ambil tahu..rajin juga tambah pelbagai perisa supaya yang merasa dibuai dengan nikmat suatu hal yang entah apa-apa tidak jelas adanya.

Sekian

Sama-sama mencari redha Allah SWT  

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

11 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Pendek kata janganlah terlalu busybody dan bercerita sini sana benda-benda yang tak diketahui kesahihannya dan janganlah juga sebar-sebar cerita pasal orang.

    BalasPadam
  2. hahahahaha...... ramai skrg ni nak jadi detektive tak diiktirat sbb nak tlg fikir hal org lain utk dibawang

    BalasPadam
  3. BERMALAS-MALAS MEMBUANG MASA RUGI TU

    BalasPadam
  4. perkara negatif memang elok kita malas nak ambil tahu

    BalasPadam
  5. Bagus bermalas malasan untuk ambil tahu hal yang berkaitan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Urus hal sendiri kan lebih baik kecuali memang diperlukan.

      Padam
  6. Kita jaga diri & keluarga kita je. Tak payah tahu pasal orang lain, lagi2 benda negative.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama