Header Ads

Ringan Berbicara Berat Timbangan

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

RINGAN BERBICARA BERAT TIMBANGAN | Bicara cara terus..lisan..atau bermonolog di dasar hati paling dalam.Itulah berbicara.Boleh juga diterjemah dengan penulisan.Catatan.Nota-nota kecil lagi comel.Semuanya ada harga.Setiap satunya ada nilai.

Berbicaralah daripada celik mata hingga tidur semula.Ikut suka.Mana kena selera.Terserahlah apa pun topiknya yang mahu dibahas pun ikut citarasa..persilakan wahai manusia termasuk PC juga.Tetapi mesti dipilih-pilih dan ditapis-tapis juga.

Ringan berbicara berat timbangan.Ada kaitan ke.Apa kena mengenanya atau adakah silap-silap diri sendiri terkena.Aduh.Parah sangat ni.Kalau berbicara itu adalah kerjaya..dibayar..namun tetap ada garis panduannya atau topik tertentu sahaja yang perlu diulas dan diperjelas.Bayar itu kerana khidmatnya diperlukan.Ilmunya itu produk yang kita perlukan.Tiada masalah.Apa yang sering menjadi hal bila ringan berbicara di mana-mana.Hihi.

Boleh menjadi dua alurnya.Ringan berbicara yang baik..berat timbangan yang baik juga.Ringan bicara yang buruk..berat timbangan yang buruk juga.InshaAllah.

Sekian.

logoblog

6 ulasan:

  1. ringan berbicara, kurangkan bercakap..tpi banyaklah membuat.. :)

    BalasPadam
  2. Lebih baik berdiam dari omong kosong 😀

    BalasPadam
  3. seperti pepatah "lidah lebih tajam dari pedang", kita bertutur tanpa sedar ada hati yang terhiris.

    BalasPadam
  4. Kalau rasa apa yg nak dicakap tu x penting, baik x payah bercakap kan. Diam jauh lebih baik😊

    BalasPadam

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..