Header Ads

Elakkan

ELAKKAN
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

Elakkan banyak berlisan ketika marah dan terlalu gembira kerana akan banyak kata-kata yang ringan dilisankan tapi berat untuk dilunaskan pada hujungnya. Nanti menemui penyesalan.

Elakkan terlalu bersungguh menikmati hidangan kerana perut yang terlalu penuh dan kekenyangan, memacu fikiran dan tubuh menjadi malas dan lemah. 

Elakkan selak dan selongkar aib orang lain kerana aib sendiri tertutup pun dengan izin-Nya juga. Takutnya awak tidak aib di dunia tapi lebih aib di hadapan Allah kelak. 

Elakkan.Mana boleh elak maka elaklah. Sekiranya terjadi juga itu takdir dan ada sesuatu yang Allah SWT mahu hamba-hamba-Nya belajar. 

Elakkan

Sekian
Tinta perdu Cinta ❤
Elakkan

logoblog

11 ulasan:

  1. betul tu kalau boleh elakkan.. busyra ada tips untuk tak menulis sesuatu dimedia sosial ketika marah.. busyra akan uninstall insta dan fb di fb untuk smentara.. bila dh reda baru install balik.. hehe..

    BalasPadam
  2. Ye..kalau tengah marah elakkan dari meluahakn di media sosial...tapi kadang- kadang kita ni alpa kan..macam SA jugak..kalau dah x boleh tahan pasti luahkan...lepas tu delete semula bila dah lega...

    BalasPadam
  3. setuju kak. tengah marah/gembira elok diamkan diri. jangan buka mulut. takut ada yang tercalar hati walaupun pada tu kita semua gembira.

    BalasPadam
  4. Terima kasih atas peringatan ini...

    BalasPadam
  5. Kadang2 perkara2 yang bermanfaat pun terpaksa kita elakkan

    BalasPadam
  6. Betul kak PC, part marah tu, elakkan bercakap ketika marah. Baik diam. Sebab takut kita terkeluar perkataan perkataan yang tak elok.

    BalasPadam
  7. setuju atas perkongsian PC..terima kasih :)

    BalasPadam
  8. waalaikumussalam. inshaAllah bersederhana itu lebih baik kan ^_^

    BalasPadam
  9. kadang kita dah cuba elak tp 'dugaan' tu mcm x pernah nk henti...

    BalasPadam
  10. tengah marah better diam kan

    BalasPadam

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..