PERBUATAN PENILAIAN AKHIR

PERBUATAN PENILAIAN AKHIR | Assalammualaikum wbt. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. SETIAP orang akan ada pandangan masing-masing tentang kehidupan. Tak ada yang salah. Tapi belum tentu semuanya betul juga. Kena pandai pilih dan jalani. Hidup ini kena jadikan Al Quran dan sunnah landasannya, in sya Allah cantik. Tapi manusia mana yang tidak khilafkan. PC pun tak terkecuali. Namun begitu pintu-pintu taubat sentiasa Allah SWT buka dan sediakan untuk hamba-hamba-Nya. 

Biar nakal masa muda jangan nakal bila dah tua. Bayangkan kalau masih muda nakal sungguh-sungguh tiba-tiba Allah SWT ambil nyawa sebelum sempat taubat. MasyaAllah. Waktu muda remaja tak nakal, bila dah tua baru bebas pergaulan kejutan budaya. Bayangkan diusia yang sudah mendekati ajal masih tidak berubah malahan sehingga ajalnya sampai pun masih begitu. Nauzubillah. 

Setiap kita ni ada kisah hidup. Ada sejarah. Ada kisah silam. Ada garis waktu sendiri-sendiri. Ada permulaan tentu ada pengakhirannya. Hidup tentu mati. Walau tarikh dan waktunya kekal menjadi rahsia Ilahi. Malaikat pun menjalankan tugas ketika diarahkan oleh-NYA. Paling penting kepada sesiapa pun, penilaian utama adalah diri akhir hayat kita. 

Sewaktu mati?  Ya. Tua nanti ke? Belum tentu. Ada persepsi atau corak pemikiran yang sedikit-sedikit boleh dan perlu diubah. Jangan kata alah nanti dah tua aku taubatlah. Nanti dah tua aku berubahlah. Nanti dah tua aku dapatlah hidayah. Macam mana boleh tahu kita akan hidup sampai tua?. Belum tentu. 

Jadi, kalau boleh, berusaha jadi manusia yang baik daripada kecil sampailah seberapa usia yang Allah SWT pinjamkan kepada kita di dunia ini. Sebab, mati yang pasti itu kita tak tahu bila. Husnul khotimah menjadi dambaan dan doa setiap daripada kita. Pasti. 

Tinta Perdu Cinta ❤
PERBUATAN PENILAIAN AKHIR


PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

1 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

Terbaru Lebih lama