LADA KERING PEDAS BERDENGUNG

LADA KERING PEDAS BERDENGUNG | Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Assalammualaikum semua. Hihi. MEMANG PEDAS BERDENGUNG. Abah beli lada kering, pedas!. 

Bila balik rumah babah, babah beli lada kering pedas!. En suami pulak pegi beli yang kenkonon cari yang tak pedas, pun pedas!. Pedas itu daripada Allah swt.  Allah swt yang izin pedasnya. Ya Allah. 

LADA KERING PEDAS BERDENGUNG. Rebus dulu lada keringnya sebelum dikisar. Memang daripada dulu lagi gitulah PC buat. Arwah mama pun gitu juga. Sebelum kisar banyak-banyak buat stok, memang rebus dulu. Buang biji. 

Nak tahan lama, kisar tanpa bawang. Nak cepat halus dan bila masak tak meletop-letop, masa kisar campur sikit dengan minyak masak. Ada banyak petua. Nak dengan tak je buatnya kita ni haaa.


Ada yang memang suka yang pedas berdengung. Ada yang suka campur. Ada yang memang cari yang tak pedas. Selera masing-masing juga sebenarnya. Tapi bahaya juga kalau pedas sangat-sangat.  Lagi kalau ada buasir. Adoiiiii. Sabar je laa.

Stok dah nak habis. Nampaknya PC dah nak kena gunting siap-siap.. buang biji terus rebus. Mulalah batuk la, bersin la. Bergegar bumbung rumah. Asbab habus lada kering tu kan.. kan.. kan. Itu belum tangan rasa panas. Pakai face mask pun boleh tembus. Kisar banyak sekaligus. Bila nak masak mudah dan cepat. Lagi bila ada tetamu sudi bertandang.. boleh masak cepat sikit. Hihihi.

NOTA PC  : Terasa nak makan kacang rebus la pulak
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

4 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. cili kerinting mmg pedas berdengung

    BalasPadam
  2. Kalau saya pulak suka yang tak pedas. Kalau terbeli yang pedas, lambat laa nak boleh habis.

    BalasPadam
  3. Sy suka yg sederhana pedas. Ni pun nak kena buat stok cili kisar, dah yilek, hehe.

    BalasPadam
  4. Betul..cili kering sekarang memang pedas berapi...x tau dah nak pilih yang mana satu...SA kalau kisar cili memang letak minyak..bagi biji cili tu hancur...

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama