::..KePuAsAn..::

 
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
Cuaca panas terik..mesti tekak sentiasa rasa dahaga..anak tekak menjerit-jerit minta dimandikan..pantang nampak air..sedapnya..nampak sirap bandung nak minum..nampak laici nak minum air laici..air tebu..air kelapa..pantang melintas depan mata..wah..terasa nikmat kepuasan bila dapat minum tu ye..ditambah dengan ais..tak apa..sekali sekala..tapi amalkan banyak meminum air putih saja tau..bukan jelous tapi untuk kesihatan..alololo..senyum sikit J..ha macam tu la..ingat ikut nafsu lesu jadinya..hehe..
Setiap orang ada cara berbeza untuk mendapatkan kepuasan dalam diri dan kehidupan..ada orang kerja siang malam untuk mendapatkan kesenangan..kemewahan..sanggup tu buat 2..3 kerja dalam satu masa..panda pun senyum je..sebab mata dia dah macam mata aku kata panda tu..tak apalah asal rezeki yang diperolehi itu halal dan berkat..ada yang sakan menuntut ilmu..ilmu mengumpatlah..eh salah..memasaklah..ilmu dan seni mempertahankan dirilah..ha..bagus-bagus..bila kena ganggu boleh buka kekuda tu ha..alhamdulillah untuk keselamat diri..tapi jangan lah salah guna..jadikan anak pokok pisang ibarat musuh..haishhh..ujikaji ye..kihkihkih..
Tahap dan nilai kepuasan ni terlalu luas untuk kita tafsirkan..mengikut individulah..dalam urusan dunia..kejarlah  dan carilah seberapa banyak kepuasan..akan sentisa berasa tidak mencukupi..percayalah..nak lagi..dan lagi..dan lagi..sampai semput la nampaknya..kerana dunia ini mengasyikkan..kadangkala mampu mengaburi mata dan mata hati kita..kelabu sepanjang masa..kabur..lama-lama boleh jadi buta..semakin kita pelajari..dalami
dan gali..semakin itu tahap keinginan untuk mengetahui itu tinggi..kebijaksanaan bagaimana untuk kita mengasingkan antara lorong keburukkan dengan landasan kebaikkan..bergantung pada ilmu,,dan iman kita..yang utama kita mesti berusaha untuk menikmati kepuasan itu  bersertanya istiqhomah dan kesungguhan..kepuasan yang bermakna adalah apabila segala doa dan permohonan kita pada Allah dimakbulkan..dan seandainya ia tidak terlaksana..nantikanlah pasti ada yang lebih baik sedang menanti..
WassalamJ

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

6 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. betul tu..tahap kepuasan manusia ni berbeza2 tp asalkan tahu batas-batasnya :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye betul la tu..sukar untuk kita berasa puas..namun andai berusaha bersungguh-sungguh nikmat kepuasan itu akan terasa lebih-lebih lagi besamanya redha Allah..lebih bermakna.. :)

      Padam
  2. pernah terjumpe kate kete nih :

    " kalau kite betol betol manfaatkan hidup nih untuk Islam. kita tak kan sempat nak rasa bosan"

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes..akak setuju atin..yang penting kita sentiasa menghargai masa..dan lakukan perkara yang bermanfaat..moga Allah sentiasa rahmati kita..

      Padam
  3. kehendak manusia yang tak pernah puas..

    BalasPadam
    Balasan
    1. moga kita terpelihara daripada sikap tamak kan..sebaliknya sentiasa bersyukur.. :)

      Padam
Terbaru Lebih lama