Header Ads

Menyimpan? .. Ada Baiknya Tetapi ..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 
MENYIMPAN? .. ADA BAIKNYA TETAPI .. ~ Semangat .. disiplin .. istiqhamah. Niat menyimpan memang sangat mudah.Nak laksanakan susah.Apa-apa pun..niat mudah.Daripada niat nak dinampakkan hingga ke hasilnya..subhanAllah.Jangan putus asa.Semangat!!

Menyimpan? .. ada baiknya tetapi ..

Kehadapan apa yang akan dan bakal terjadi tidak dapat kita jangkakan.Waima sesaat nanti apa yang bakal berlaku pun tidak mampu diduga.Menyimpan (tabungan) walau sikit-sikit..kalau tekun insyaAllah bertambah juga nilainya.Boleh juga dimanfaatkan ketika dalam kesusahan.Aminnn.

Menyimpan itu bagus.Apa yang tidak bagus menyimpan rasa tidak baik dalam hati.Itu yang bahayanya.Menyimpan rasa negatif bertahun-tahun yang sebenarnya bakal menyakiti diri sendiri.Ingat itu wajar.Ingat agar dapat dijadikan sempadan.Tapi jangan terbawa ke satu titik dendam.

Menyimpan? .. Ada Baiknya Tetapi ..

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


logoblog

26 ulasan:

  1. betul tu... kena let go juga. kalau tak hati sendiri yang sakit lama-lama..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul Kak Mia 😊..insyaAllah let go hati damai.

      Padam
  2. a aa betul tu,,, klu dh bertahun tahun simpan negatif susah nak buang.... selagi tak buang selagi tu x tenang... tp nak buang tu mmg la susah kena kuat sangat2 dan kena cuci jernihkan hati.... InsyaaAllah Allah akan tolong buangkan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan kak..kadang yang sakit sangat-sangat tu bukan simpan di hati je..di minda pun..moga Allah lembutkan hati untuk bebas dari easa gelap😊

      Padam
  3. ye btul sgt. menyimpan dalam hati tu la paling bahaya. tuju untuk diri jugak sebba sllu memendam dalam hati. =) thanks for this reminder! Semoga dijauhkan kita daripada perkara sbegini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aminn..insya Allah..minta denfan Allah moga dibersihkan hati kita😊

      Padam
  4. simpan duit memang payah.. tapi simpan dalam perasaan lagi payah...saya selalu menghadapi kesukaran bab ni sebab nak jaga hati atau tak tahu nak luah dekat siapa...hopefully tabiat suka menyimpan rasa ni tak akan jejaskan kesihatan saya di masa depan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Simpan duit perlu semangat...nak buang perasaan tidak baik yang tersimpan satu perjuangan😊

      Padam
  5. hmmm good sharing sis...

    memula baca tajuk, ingatkan menyimpan ape td..hahahhaha..

    let it go... buang jela ape yg pahit..buka buku baru.. ada hikmah semua bnda jadi kan?

    BalasPadam
  6. Setuju..dendam cuma memusnahkan. Lupakan dan jadikan pengajaran..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebaik-baiknya begitulah...amin..usahakan.😊

      Padam
  7. terkadang azah suka simpan dalam hati :((( adoiii. bila dah banyak pendam, last2 terkeluar jugak geramnya kan

    BalasPadam
  8. bak kata frozen. let it gooo.. :)

    BalasPadam
  9. Pendam dalam hati tu kalau di biar lama2 jadi dendam tanpa sedar. Baik diluah secara berhemah agar semua pihak dpt memahami sesama sendiri. Hati pun lebih tenang lepas tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul..face to face..kumpul kekuatan..duduk berbincang..berlapang dada dan fikiran..

      Padam
  10. yup.. ada benda menyimpan tu bagus.. ada menyimpan yang boleh memakan diri.. nice sharing PC! ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tepat..jom pilih menyimpan yang memberi dan membawa manfaat..

      Padam
  11. Lama2 menyimpan ni makin lama makan hati sndiri jgk kan. Hehe. Tp ada betul dan baiknya simpan sesuatu perkara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul Busyra..kena pilih2 apa yang nak disimpan...

      Padam
  12. tu lah kak, mimin selalu mcm ni. simpan lama lama. bila tak tahan jadi gunung api

    BalasPadam

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..