Jangan Syok Sendiri

JANGAN SYOK SENDIRI

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT


JANGAN SYOK SENDIRI | Suka itu biasa-biasa sahaja tidak keterlaluan tahapnya..kaedahnya ala kadar sahaja.Minat ni lazimnya akan lebih mengikuti dengan lebih mendalam namun masih lagi sedar pada had atau sempadan yang ada.Fanatik..bagi pendapat PC fanatik ni adalah gabungan suka dan minat yang keterlaluah tahapnya pada sesuatu itu melangkau apa sewajarnya.Ambil tahu setiap incinya..setiap masa..cuba berubah dan menjadi apa yang diidolakan.Serba serbi mahu kelihatan sama.Ini pendapat PC ya..mungkin bagi orang lain..suka,minat atau fanatik itu sama sahaja.

Jangan syok sendiri.

JANGAN SYOK SENDIRI

"Ikut suka sayalah"
"Ada aku kesah"
"Jangan nak menyibuk"

●•○> Ingat .. sia-sia apa yang kita lakukan kerana kita suka sedang Allah benci.Kalau pun tidak kisah,sedarlah Allah sentiasa memerhati dan malaikat sentiasa mencatat.Kalaulah boleh untuk pejamkan mata,pekakkan telinga dan jahit mulut pasti itu yang dipilih daripada berusaha menasihati dan berpesan-pesan kepada kebaikkan.Oleh kerana kelak tidak mahu dicampak ke golongan bersubahat maka mengapa ramai yang paksa rela bersuara.Semua orang boleh sentiasa berpesan-pesan kepada kebaikkan.Syaratnya santuni dengan sabar dan hikmah.

Masalah sentiasa ada.Anak kecil pun ada masalah.Cuma berbezalah dengan yang dewasa.Justeru jangan syok sendiri dalam apa pun yang dilakukan.Tidak dinafikan,ada yang melakukan sesuatu itu untuk menutupi rasa hati..ada untuk merawat luka yang dilalui dan tidak kurang untuk lari daripada permasalahan.Banyak sebab sebenarnya.Kita yang melihat kalau boleh jangan cepat menuding jari.Doakan.

Bersedia untuk berubah.Yakin pada diri sendiri itu perlu.Terlalu yakin itu bahaya.Lebih-lebih lagi hingga tersasar ke arah riak dan sebagainya apatah lagi bila berasa semua kerana kemampuan diri sendiri walhal tanpa DIA kita sebenarnya bukan sesiapa.Bila terlalu yakin secara tak langsung sentiasa rasa betul.Bahaya juga.Lebih-lebih lagi rasa selesa yang melangit.Mungkin dari situ timbul pula rasa syok sendiri.Maka berlapang dada dan fikiran ketika terima pendapat dan teguran daripada orang lain.

Jangan berfikir semua orang yang menasihati kita itu dengki dan iri hati.Kita ada hak untuk menilai dan memilih.Pilihlah nasihat yang baik kemudian praktikkan.Nilailah setiap bicara itu dengan tulus bukan prejudis.

#sama-sama mencari redha Allah swt

13 comments:

  1. Kesian pada mereka yang SS tu, semoga dijauhkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat kesian...lebih kesuan yang tak SS pun terpalit kak Mrs A...

      Delete
  2. Terlebih SS pun bahaya juga. Macam2 skg ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih bahaya ditegur dan dinasihati tidak terima..

      Delete
  3. Kalau boleh hindar dari SS tu baik hindar lagi2 kalau xde redha Allah. Kalau kak ana segan juga nak SS ni sebenarnya. Sedar tahap diri kita. Hehe

    ReplyDelete
  4. sedar akan kekurangan diri, kekadang shu pun takut jugak ada riak dalam berbicara. mohon dipelihara daripada keadaan tu.

    ReplyDelete
  5. Zaman sekarang kadang2 kena ss untuk menonjolkan diri kita atau untuk menarik perhatian orang lain.

    ReplyDelete
  6. Biar la kita suka yang Allah suka

    ReplyDelete
  7. Ada ustaz cakap, syok sendiri boleh membawa kpd penyakit Ain. Semoga kita semua sentiasa dijauhkan.. aamiin.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.