Rasa Menyesali

RASA MENYESALI
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


RASA MENYESALI | Manusia sebenarnya jauh dari kesempurnaan yang dicari.Setinggi mana pun ingin menggapai kesempurnaan,ianya tidak tercapai kecuali ada rasa mensyukuri setiap nikmat dan bersederhana menjalani kehidupan.Tetapi manusialah sebaik-baik makhluk dan kejadian ciptaan-Nya kerana disertakan akal.Alhamdulillah.

Rasa menyesali.

RASA MENYESALI

Rasa menyesal? ..Tidak!
Rasa menyesal? .. Ya!
Kerana keegoan atau rasa malu yang mencengkam.Diri sendiri dan DIA YANG MENGETAHUI.

Ada beza.Ada perbezaannya.Lain orang lain rasa dihatinya.Ada yang cepat rasa bersalah kemudian terbit rasa menyesali atas setiap khilaf yang dilakukan.Ada yang tawar dan hambar.Tiada rasa dan biasa-biasa kerana yakin apa yang dilakukan pada tahap dan situasi yang sangat benar.Rasa bersalah atau rasa melakukan kesalahan..ahh jauh sekali.Ada juga yang tahu dan sedar telah lakukan kesalahan,tapi malu untuk akui dan berubah.Tidak samakan posisinya.

Takut.Takut itu perlu ada.Lebih-lebih takut pada azab-Nya.Taubat itu bila-bila boleh..betul,setuju sangat,yang menjadi persoalannya adalah hidup kita ini bukan sampai bila-bila.Oleh kerana tidak tahu bila Malaikat Izrail bakal menyapa dan menampakkan rupanya..dikesempatan yang bersisa,jangan buang masa..bertaubatlah.

Rasa menyesali itu umpama satu pelaburan.Menjadi anak kunci untuk membuka ruang agar diri lebih merendah dan mewah dengan rasa kehambaan.Berjanjilah..berusaha untuk tidak kembali mengulangi..

#sama-sama mencari redha Allah swt

4 comments:

  1. selalu jugak menyesal tapi bila muhasabah diri terus takjadi menyesal :3

    ReplyDelete
  2. hidup ni bukan sampai bila-bila tapi kita selalu terlupa

    ReplyDelete
  3. Setiap hari pun akan ada rasa menyesal bila target utk lebih baik dr semalam tak tercapai. Nafsu memang sukar dijinakkan. 😭

    ReplyDelete
  4. Rasa menyesal dengan salah tu bagusnya jika ada. Bahaya juga kalau tersalah menyesal dan menyalahkan takdir.. Semoga kita kuat dan tabah

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.