Berasa Tersinggung

BERASA TERSINGGUNG
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


BERASA TERSINGGUNG | Bagi Perdu Cinta secara peribadi,berasa tersinggung itu lumrah..lazim berlaku tidak kira diperingkat usia yang mana.Diskala berapa pun..selagi kita ini manusia biasa..ada hati yang dalamnya ada rasa,ada perasaan.Hal yang bukan aneh sebenarnya untuk berasa tersinggung ~> berkecil atau terasa hati💔.Bila kita tahu jika seseorang itu sedang berasa tersinggung..tolong jangan di"sinis" atau dipinggirkan.Itu haknya untuk mengolah rasa.Berasa tersinggung itu satu proses yang baik jika diolah dengan betul.

Berasa tersinggung.

Berasa tersinggung

Atasi khilaf bukan mencari salah.Menang-menang itu bila masing-masing ada rasa keterbukaan untuk mengaku dan menerima kekalahan.Ego lebih keras daripada tembok.Lebih ganas daripada taufan.Jika mahu ianya boleh mencair dengan paling dan sangat mudah.Pilihan sendiri sebenarnya.Ditengah-tengah ada perdamaian..pilihlah laluan itu walaupun berat,pahit dan sukar dek luka dan parut yang ada.

Hakikat,untuk berasa tersinggung sebenarnya sukar kerana setiap kita dilahirkan dengan kejernihan hati dan fikiran.Rasa empati,rasa hormat,kasih sayang dan segala perasaan baik yang tinggi itu menjadi penebat daripada terbitnya berasa tersinggung.Namun begitu,lantaran terlalu kerap di hidangkan dan diasak dengan lisan-lisan yang berat dipendengaran serta menghiris dihati..mana mungkin seseorang itu boleh terus bertahan serta berpura-pura seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Menjadi punca penyakit.Rawatlah dengan sebaik-baiknya bila mula berasa tersinggung bercambah.Sedikit demi sedikit rasa yang berat dan membebankan akan merosakkan hati dan fikiran.Meragut dan meranapkan kebahagiaan dan kegembiraan.Sebenarnya bahaya untuk sesiapa pun.Memaafkan itu berat tapi meringankan perasaan.Melupakan itu sakit tapi nikmat dihari kemudian.Terus bersabar dan berserah pada-NYA.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

15 comments:

  1. Di hujung-hujung usia ini, merasa tersinggung itu amat mudah terjadi walaupun pada perkara sekecil hama. Mudah-mudahan ianya tidak menjadi api dalam sekam yang dalam diam-diam membakar hangus sebuah kewarasan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju kakcik nur. allahu. saya pun sama :(

      Delete
    2. Aamin..insyaAllah tidak begitu Kakcik..PC rasa sesiapa pun berasa tersinggung dengan banyak sebab dan alasan..tak terkecuali PC sendiri..

      Delete
    3. Lumrah kita insan biasa..kan Umi Nazrah..

      Delete
  2. thanks kak PC, sedikit sebanyak dapat motivate diri sendiri hari ni bila kak PC share macam ni. deep down today

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama Mimin..kalau ada rasa yang tak best..itu lumrah...kadang dari situ kita belajar.

      Delete
  3. harap2 komen2 ejulz x pernah menyinggung hati.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah semua baik-baik sahaja...tak ada yang sempurna pada insan biasa..

      Delete
  4. terima kasih atas perkongsian ini, PC :')

    ReplyDelete
  5. Tapi itulah nama manusia kak PC, macam saya pun ada masanya mudah tersinggung walau dengan perkara remeh sekalipun... Semoga kita dapat merawat 'penyakit' ini supaya sekiranya ada yang menegur kita ke arah kebaikan, kita menerima dengan hati yang lapang tanpa ada perasaan 'penyakit' tersinggung ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak PC pun sama...kadang spontan walhal hal kecil je pun sebenarnya...tapi ada yang tak suka bila tengok orang tersinggung ni..sebenarnya ada baiknya..cuma kena cari..

      Delete
  6. Mrs. A kalau sentap tak layan sangat perasaan tu
    Buat tak tahu jer... think positive lama-lama terlupa dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju..pun elok cara Mrs A..redakan diri sendiri kan kak...cool down..

      Delete
  7. setuju sekali dgn entri PC ni..manusia ni tak sempurna. Harus ada kelemahan dan ada jg kelebihan masing2.Jika kita pandai letak diri dalam masyarakat pasti kita merasakan indahnya kehidupan berukuhuwa..berbicara secara harmoni. Hidup mestilah jangan sakiti orang dengan niat..inshaAllah mari sentiasa perbaiki diri..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.