Apakah Itu "Saling Memahami"

APAKAH ITU "SALING MEMAHAMI"
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


APAKAH ITU "SALING MEMAHAMI" | Berenang di persisir pantai..menyelam ke dasar lautan.Ada bezanyakan.Begitu juga antara faham dan memahami.Faham itu lebih bersifat ringan.Tetapi memahami itu lebih mendalam.Faham itu boleh jadi bersendirian pun memadai berbanding saling memahami itu melibatkan dua..tiga dan seterusnya banyak pihak.Bila banyak pihak,ramai orang maka pelbagai perangai juga ragamnya.

Apakah itu "saling memahami".

Keperluan dan kehendak.Keperluan mesti di dahulukan.Bagi PC keperluan itu asasnya.Manakala kehendak itu ada pilihan di dalamnya..boleh ada boleh tiada..boleh dicepatkan boleh juga dikemudiankan..boleh dikurangkan boleh dilebihkan.Dalam kehendak ada pertimbangan yang boleh ada tolak ansurnya kecuali yang pada keperluan itu sudah lebih daripada cukupnya dipenuhi.Bismillah silakan.Saling memahami.Bila?.Bila mula mahu membuat apa pun keputusan yang melibatkan pengurusan dan pengeluaran wang contohnya atau apa sahaja yang menerlukan perbincangan.Sesiapa pun.

Bertolak ansur.Sedayanya usahakan seimbang.Cukup cantik sangat dah tu.."bertolak" "ansur".Sama-sama.Berlebih kurang.Ada ketika lebih..sampai masa kurang.Sempurna memang bukan milik kita cuma milik DIA.Apa yang boleh kita lakukan usaha semampu dan sedayanya.Bila satu pihak mahu sentiasa menegakkan haknya pasti satu pihak atau banyak pihak lainnya rasa teraniaya.Begitulah sebaliknya.Saling memahami mesti ada pada setiap kita walau hanya sedikit sahaja.

Padam anggapan "ah dia sangat memahami".Atau "kami saling memahami" sebagai tiket untuk memenuhi tuntutan diri sendiri.Apakah itu "saling memahami". Bila sentiasa ada usaha untuk tidak memberatkan atau fokus hanya di mana-mana bahagian.

APAKAH ITU "SALING MEMAHAMI"

#sama-sama mencari redha Allah SWT

25 comments:

  1. Dalam tu maksud saling memahami, kena selami hati masing2 bagi pasangan bercinta dan dalam rumah tangga. terbaik dari blog PC

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Cikgu...sesiapa pun...mesti belajar saling memahami walau hal yang mudah dan kecil.

      Delete
  2. Dalam pergaulan penting sangat perlu saling faham-memahami ni barulah datangnya harmoni dan hubungan berpanjangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak..nak kekalkan silaturahim ni susah..nak keruhkan sekelip mata je.

      Delete
  3. memahami memerlukan satu keselarasan jiwa bersama, benar selagi bernyawa selagi itu kita sedang berusaha mencari keredhaanNya di setiap ruang dan peluang.. In Shaa Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak...nak memahami ni mesti dilatih dan diusahakan kerana manusia tak lepas dari khilaf.

      Delete
  4. Good sharing PC.. kalau ada persefahaman insyaAllah semuanya akan baik-baik belaka kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak.Betul..damai fikiran dan perasaan.

      Delete
  5. penting untuk kita saling memahami, bertolak ansur.. barulah murni di setiap perhubungan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.Tak kira siapa..di mana..memahami,,penting..sangat penting.

      Delete
  6. Semoga kita dapat menjadi org yg saling memahami, bertolak ansur dan sentiasa seimbang dalam apa jua yang dilakukan. Ya, sama2 mencari redha Illahi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamin...moga dengan jalan ini damai dunia hingga akhirat..nak beribadah pun hati lapang.

      Delete
  7. Alangkah indahnya kalau sesama Kita Saling mrmahami Dan bertolak absurd kan

    ReplyDelete
  8. Saling memahami mambawa harmoni, hidup sejahtera dan diberkati.. aamiin.

    ReplyDelete
  9. kena saling melengkapi dan saling memahami. :D

    ReplyDelete
  10. Kekadang kita cuma fahami tapi kita tidak difahami selepas tu mulalah berselisih faham

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.