Header Ads

Kenapa Ya...

KENAPA YA...
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


KENAPA YA... | Persoalan demi persoalan.Ada sahaja persoalan yang timbul.Daripada perseorangan.Mahupun berkumpulan.Begitulah kehidupan.Kepuasan hati itu sukar dicapai..kecuali sentiasa bersyukur.Apa yang lebih parah mempersoal apa yang Allah SWT telah anugerah dan pinjamkan.Menjalani sesuatu tanpa banyak persoalan itu sukar.Idea untuk mempersoal sentiasa berkembang dan mencanak.

Bertanya tak salah ya.Tanyalah andai itu boleh menjernihkan kekeruhan...meleraikan simpulan atau kekusutan serta menenangkan hati juga fikiran.Namun jangan sampai pertanyaan itu menyentuh isu-isu sensitif yang boleh membuah rasa marah atau benci.Semua orang ada hak untuk bertanya.Semua orang juga ada hak untuk tidak menjawab.

Kenapa ya...

Semakin dilarang semakin dibuat.Pada hal yang kurang baik.Kalau anak kecil yang kita sedia maklum belum cukup umurnya dan belum mampu membeza baik dan buruknya sesuatu hal itu..melakukan suatu hal itu bukan satu yang salah,bahaya atau buruk.Semua betul belaka bagi anak seusia itu.Berbanding remaja,dewasa atau orang-orang tua,ada segelintirnya semakin dinasihati,ditegah semakin itu juga menjadi-jadi.Kenapa ya..ya,rasa ingin tahu yang berlebihan dan rasa ego yang tersangat tebal.Mungkin jalan itu yang mereka pilih untuk meraih perhatian..mengisi kekosongan dan mencari solusi dengan cara dan gaya yang tidak berpadanan.Tersilap sedikit sebenarnya.Tapi ada juga jenis manusia yang semakin dilarang semakin dibuat dengan niat mahu bergurau dan menceriakan suasana.Pada yang faham dan suka ok sahaja...bagi yang meluat jangan terkejut melayang terompah saiz 8 hujungnya.

Tiada masa untuk mendengar.Mendengar dengan jelas dan tepat itu sangat perlu dan sangat-sangat penting.Silap dengar,silap juga maklumat yang bakal disampaikan dan diterima serta disebarkan nantinya.Bahaya bukan.Bayangkan andai ianya fitnah.Allahu.Dosanya lebih parah daripada membunuh.Nauzubillah.Jadi kenapa ya tiada masa untuk mendengar..kerana zaman sekarang orang lebih suka bercakap berbanding mendengar.Bercakap mengikut rasa dan selera.Ada masalah boleh di atasi dengan cara memberi perhatian atau tumpuan untuk mendengar,maka  peruntukkanlah masa.Tidak rugi pun.Komunikasi dua hala itu penting.

Sabar itu berat.Sabar.Sabar.Sabar.Sabaruddin pun boleh naik marah.Sabariah boleh melenting tidak pasal-pasal.Nama,pangkat,kedudukkan tidak boleh mempengaruh tahap kesabaran seseorang.Tapi pemilihan nama itu penting untuk menjadi doa juga.Kenapa ya sabar itu berat..kerana syurga itu mahal.Sabar itu hadir beserta ujian.Ujian yang Allah beri selain hadiahnya pahala..rasa sabar juga akan bercambah pada diri seseorang itu.

Kenapa ya...

#sama-sama mencari redha Allah SWT

logoblog

9 ulasan:

  1. BROKER TERPERCAYA
    TRADING ONLINE INDONESIA
    PILIHAN TRADER #1
    - Tanpa Komisi dan Bebas Biaya Admin.
    - Sistem Edukasi Professional
    - Trading di peralatan apa pun
    - Ada banyak alat analisis
    - Sistem penarikan yang mudah dan dipercaya
    - Transaksi Deposit dan Withdrawal TERCEPAT
    Yukk!!! Segera bergabung di Hashtag Option trading lebih mudah dan rasakan pengalaman trading yang light.
    Nikmati payout hingga 80% dan Bonus Depo pertama 10%** T&C Applied dengan minimal depo 50.000,- bebas biaya admin
    Proses deposit via transfer bank lokal yang cepat dan withdrawal dengan metode yang sama
    Anda juga dapat bonus Referral 1% dari profit investasi tanpa turnover......

    Kunjungi website kami di www.hashtagoption.com Rasakan pengalaman trading yang luar biasa!!!

    BalasPadam
  2. sabar itu mmg berat.. tp sabar itu juga begitu manis. tq akak sudi brkongsi. :)

    BalasPadam
  3. In shaa Allah, sabar itu mmg adakalanya berat walaupun besar keberkatannya. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama2 org yg bersabar.

    BalasPadam

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..