Minimumkan Masalah

MINIMUMKAN MASALAH
بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt

MINIMUMKAN MASALAH | Bukan kehidupan kalau tidak ada masalahkan.Justeru terus jalani kehidupan ini dengan s-a-b-a-r.Bukan sahaja kita manusia saban hari menghadapi dan perlu menyelesaikan pebagai masalah..makhluk Allah SWT yang lain juga ada masalah tersendiri..haiwan,tumbuh-tumbuhan juga ada masalah,cuma kita yang tidak memahami dan tidak tahu cara bagaimana mereka menyelesaikannya.Hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui dan memahami bahasa bicara makhluk-makhluk ciptaanNYA.

Meminimumkan masalah in sha Allah boleh diusahakan.Sesiapa pun mampu lakukan sebaik-baiknya.

''Perlu'' lakukan,''tidak perlu'' elakkan.Paling mudah sebenarnya.Satu perkara yang perlu itu lakukanlah..kalau satu perkara itu tidak perlu dilakukan maka tinggalkan atau elakkan terutama pada perkara yang mempunyai risiko berat dan besar.Mahu mencuba TIADA salahnya kerana percubaan demi percubaan pun ada yang perlu dan ada juga yang langsung TIDAK perlu.

Dengar arahan.Seandainya mempunyai ketua atau majikan..dengarlah arahan daripada mereka.Seandainya di awasi oleh mentor atau sesiapa sahaja yang diberi kepercayaan..dengar jugalah bimbingan mereka.Apa yang paling penting,,SIAPA pun kita..dengarlah dan ikutlah apa yang Allah SWT perintahkan.

Buat rujukkan atau rajin bertanya.Carilah guru yang tepat dan buatlah rujukan pada sumber yang sahih.Walaupun zaman ini sangat mudah dan pantas untuk mendapatkan sumber maklumat..tiada salahnya kalau tetap bertanya kerana tidak semua yang dikongsi di media sosial itu adalah benar dan tepat semuanya.

Perancangan dan perbincangan.Sebelum melangkah lebih jauh ke kelompok masyarakat,daerah seterusnya negeri dan negara..mulakan dahulu daripada rumah..keluarga.Perancangan dan perbincangan.Buat sedayanyalah.Lebihnya itu urusan Allah SWT.Kesepakatan itu sangat penting.Ibarat benteng.Kukuh maka selamatlah.Matlamat yang jelas jika didukung dengan tumpuan yang baik,in sha Allah masalah dapat diminimumkan.

Kawal diri.Jangan terlalu ghairah untuk berkongsi itu dan ini.Jangan tersangat mudah viralkan sesuatu yang belum dan tidak pasti.Boleh jadi tindakan kecil kita itu memberi impak besar kepada orang lain.Kalau ianya satu hal yang baik..tidak mengapa..tetapi jika sebaliknya..Allahu..boleh bayangkan apa yang bakal terjadi?..justeru itu kawal diri.Jaga mulut.Jaga jari-jemari.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

4 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Balasan
    1. sangat2 penting,moga Allah bantu kita mampu mengawal diri.

      Padam
  2. Betul tu PC.. kena pandai kawal diri dan keadaan untuk elak masalah.. walaupun kadang Kak Sue terlepas juga kawalannya.. huhuhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan kak Sue je..PC pun kadang emosi terlebih..hihihi.

      Padam
Terbaru Lebih lama