Berbuat Baiklah Pada Semua

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

BERBUAT BAIKLAH PADA SEMUA | Berbuat baik sesama insan.Berbuat baik sesama makhluk.Tidak kiralah pada siapa pun..kalau tidak mahu berbuat baik JANGAN menyakiti.Jangan diseksa.Jangan tambah dosa.

Lumrah manusia.Terkadang yang dia rasa ngam dihati dan fikiran itulah yang ditatang ditimang melambung-lambung tembus bumbung.Bila rasa-rasa tak boleh ngam..konon-konon tak boleh kamcing..dilayan juga tapi sepertinya acuh tidak acuh.."aku nak layan aku layan..aku malas nak layan bye..bye".Allahu.

Manusia ada kelebihan masing-masing.Kalau dah ada kelebihan pastinya ada kelemahan juga.Jangan tengok orang.Cermin molek-molek diri sendiri dahulu juga.InshaAllah dapat jawapannya dengan kadar segera nanti.

Cuba fikit dan ingat macam ni;

Siapa yang kita jaga itu belum tentu yang berada dihadapan tatkala kita kesusahan..boleh jadi mereka atau orang yang kita tidak mahu pandang menjadi yang pertama dan terawal menghulur bantuan. 

Jangan berkawan.Jangan jalin silaturahim.Jangan memberi pada yang hanya kita suka dan selesa.Berbuat baiklah pada semua.Berbuat baik itu bererti..bila orang baik dengan kita..kita baik jugalah dengan orang.Tidak salah juga kalau kebaikkan itu kita mulakan dulu. Pantulkan kebaikkan.Selerakkan pahala berjamaah.Senangkan.Tapi liat untuk dipraktikkan.

Jumaat pertama di bulan Mac.SubhanaAllah.Hari pertama dibulan baru menjadi perayaan besar umat Islam.Ambillah kebaikkannya.Salam Jumaat indah.Selamat datang Mac.

Berbuat Baiklah Pada Semua

#sama-sama mencari redha Allah SWT




16 comments:

  1. Jumaat yang berokah..
    Tak rugi pun bebruat baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin.Moga keberkatannya kita nikmati bersama-sama.
      Betul..kebaikkannya kembali pada kita semula kelak.

      Delete
  2. Salam Jumaat penuh keberkatan PC. buat baik tak kan rugi. hatta dengan sekadar sekuntum senyuman.

    ReplyDelete
  3. Bila kita jaga hubungan tapi mereka sampai mampu jatuhkan kita, memang takkan kuhargai orang sebegitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hindari.kalau tidak akan lebih menyakiti diri sendiri.

      Delete
  4. Insyaallah kita buat baik. orang akan buat baik jugak kat kita :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin. Sekiranya sebaliknya.. Kebaikkan lain ada mengganti.

      Delete
  5. Alhamdulillah. Terima kasih untuk perkongsian hari Jumaat ni :)

    ReplyDelete
  6. in shaa Allah, itu yang sering kak ana pesan-pesan kan pada anak-anak. pelihara jiwa agar sentiasa berbuat kebaikan selagi ada kesempatan. Terima kasih atas peringatan yang baik PC :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab sekarang susah nak jumpa orang bertahan dengan kebaikkan kak.

      Delete
  7. Setuju ni.. Layan adillah pada semua orang.. 😊

    ReplyDelete
  8. Allhamdulillah 1 Mac kelmarin pd hari jumaat.. syukur ia hari yg baik semoga kita jua terus dlm kebaikan

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.