Bila Sebut Sahaja Surah Al Fatihah

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt

BILA SEBUT SAHAJA SURAH AL FATIHAH | Surah Al Fatihah merupakan surah lazim.Menjadi salah satu daripada 13 rukun dalam solat.Bila rukun..silap boleh menyebabkan solat kita tidak sah *wallahi PC takut sendiri..boleh jadi banyak Al Fatihah PC dalam solat tidak sempurna..nangis*.Walaupun sedari Kelas Agama Fardhu Ain (KAFA) kita sudah dilatih membaca dan menghafal serta menhayati ertinya..untuk melakukan kesilapan dalam bacaan bukan satu yang aneh.

BILA SEBUT SAHAJA SURAH AL FATIHAH

Bukan satu yang aneh bila sebut sahaja Surah Al Fatihah..bila sahaja kita membacakannya..dengar di televisyen atau radio...sering menjadi pertanyaan "siapa yang meninggal".Surah Al Fatihah sangat sinonim dengan hal atau urusan kematian.Walhal ianya lebih daripada itu fungsinya.Boleh sahaja diamalkan sentiasa dan tidak khusus di baca atau dihadiahkan bila ada kematian dan untuk si mati.Allahuakbar.

Ya Allah;

Tunjukilah kami jalan yang lurus.Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.(Surah Al Fatihah Ayat 6 hingga 7)

#sama-sama mencari redha Allah SWT

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

8 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. betul tu, kalau ada keluar TV atau radio memang kita tahu la ada khabar kematian padahal boleh je mulakan hari dengan surah fatihah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan..itulah anggapan setiap kali dengar surah Al Fatihah dibacakan..

      Padam
  2. Surah Al- Fatihah, Bismillah dah dikira ayat pertama

    BalasPadam
  3. Subahanallah ertinya begitu bagus..Allah sentiasa membawa kita ke jalan lurus sebaik2 kita ingat Allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Moga kita sentiasa dipandu oleh Allah SWT dalam setiap tindakkan.Aamiin.

      Padam
  4. Betul tu, walhal setiap hari kita baca dlm solat fardu. Ia juga menjadi doa semoga kita sentiasa diatas jln yg lurus dan dirahmati Allah swt.

    BalasPadam
  5. Betul sangat perkongsian PC nie.. kena ubah mind set.. Jadikan amalan pembuka hari dan penutup hari pun bagus sebenarnya..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama