Lebihnya Kepada Berjaga-jaga

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

LEBIHNYA KEPADA BERJAGA-JAGA | Terlampau berani pun ada buruknya.Terlampau takut pun ada kesannya.Tengah-tengahnya adalah sederhana.Sederhana yang berani dan takut ketika perlu dan pada tempatnya.

Lagi satu.Jangan kutuk orang takut nanti sekali dia bangkit tidak terkata kita..jangan puji melambung orang berani takut-takut satu detik dia mengalami fobia kritikal.Dan seperti biasa solusinya adalah doakan di situasi mana pun semua berada dalam keadaan yang sangat baik.Aamiin.InshaAllah.

Selembar kain bermula daripada seurat benang yang dikait..atau dicantum..diproses hingga menjadi selembar kain yang indah warna,corak dan baik kualitinya.Selembar kain itu pula bila dusah tertarik atau putus walau seurat benangnya..akan terlihat kekurangan pada kain tersebut.Begitulah kehidupan.Biar pada hal kecil..mesti berjaga-jaga.

"Eleh takut la tu".."Heeee penakut".Bukan takut lebihnya kepada berjaga-jaga.Ada orang suka terlebih dahulu membuat pertimbangan.Ada pula buat dahulu kemudian baru mempertimbangkan.Hehehehe.Macam-macamkan.Sebelum redah tengok dulu ada tembok tak.Justeru mengapa berjaga-jaga itu perlu..sebagai persediaan biarpun sebenarnya banyak perkara berlaku diluar jangkaan kita.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

11 comments:

  1. Husniey jenis bersederhana jugak..sesetengah orang tak berani berseorangan di rumah, tapi husniey dah kebiasaan dari kecil mak ayah gi kerja.. heeee

    Ketakutan husniey agak teruk pada ketinggian tempat dan kedalaman air..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak PC banyak fobia Husniey. Kadang nak dan boleh lakukan.. Tapi bila banyak fikir.. Tu yang menunda.

      Delete
  2. Apa jua yang kita lakukan kena berjaga-jaga daripada semua aspek, pertuturan dan juga perlakuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat. Kerana penerimaan orang tak sama.

      Delete
  3. kadang kala kita ni lbh takut makhluk drp Allah... semoga kita semua dilindungiNya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju kak. Moga rasa takut padaNya lebih tebal.

      Delete
  4. Betul tu.. mmg patut kita berjaga2 dlm setiap perkara. Risau jika perlakuan kita juga mengguris perasaan org lain. Semoga kita semua sentiasa diatas jlnNya yg lurus... aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang nak cipta musuh lebih mudah walau tak sengaja .Lebih baik berjaga-jaga.

      Delete
  5. kadang2 kita ni cepat sangat menghukum kan.. betul tu. kita tengah2 sudah. langkah berjaga2..

    ReplyDelete
  6. bersederhana lebih baik..inshaallah mari amalkan

    ReplyDelete
  7. betul..lebih kepada berjaga-jaga, yangm enanggung akibat adalah diri sendiri..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.