Ambil Satu Langkah Kebelakang

AMBIL SATU LANGKAH KEBELAKANG
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


AMBIL SATU LANGKAH KEBELAKANG | Mengatur langkah bukan semudah mengatur batu bata.Mengapa? .. Setiap langkah itu ada pengaruh besar yang menghasut dan mengawalnya setiap detik.Antara nafsu,iman dan kewarasan akal.Setiap apa yang ada ditubuh saling membantu dan memainkan peranannya masing-masing.

Bila sakit perut,akal mengarahkan kita bertindak untuk ke tandas,maka melangkahlah kaki ke tandas.Bila mahu solat berjamaah di surau atau masjid.maka melangkahlah kaki ke surau atau masjid.Tidak menjadi masalah bila mana akal dan iman berganding bahu seia sekata.Maka baiklah jasad berada di tempat-tempat yang molek.Apa yang merisaukan adalah apabila nafsu ammarah (bangga dan seronok lakukan dosa) mula bercambah dan membiak..maka faham-faham sahajalah ke mana kaki bakal melangkah nantinya.Allahu😢.Minta Allah SWT hindari dan lindungi kita dan seluruh ummat Islam serta keturunaan seterusnya.

Ambil satu langkah kebelakang..

Bukan kalah tapi mengalah.Bukan senang nak mengalah.Lagi-lagi bila ego mencecah langit ke tujuh.Mahunya mendongak sahaja.Nak menunduk bukan mudah.Kalau boleh buat memang hebat.Hebat kerana mampu melentur ego supaya tidak "over acting".Kadang kerana tidak mahu dikata penakut...penakut dan kalah..itu yang jadinya buat keras sahaja.Tidak rugi mengalah.Hujungnya insyaAllah kemanisan.Tapi mengalah jangan sampai ditindas.Jangan sampai jadi mangsa buli.

Memantau situasi.Biasanya yang menjadi "mata-mata" atau "telinga" ni biasa-biasa sahaja.Ada macam tidak ada.Tidak menonjol pun sebenarnya.Orang tak jangka pun oh dia rupanya.Hingga ke tahap begitu sekali.Namun kehadirannya sangat diperlukan terutama untuk membantu di ketika situasi genting.Bertindak hanya bila perlu dan mengikut arahan.

Sabar kerana hero biasanya kalah dulu.Cuba tengok cerita drama atau filem.Tidak kiralah drama apa pun.Sama ada dalam negara atau luar negara.Drama Melayu,Drama Cina,Korea,Jepun,filem Hollywood,Bollywod,Kollywood dan sebagainya..di awal babak hero tewas dulu..yang tengok bersungguh la emosi tak tentu hala sok sek sok sek nangis sambil lap hingus kan...hujungnya memang tahu pun hero menang.."hero" kan.Justeru itu pentingnya sabar dalam mengatur langkah.Biar tersusun walaupun lambat.

Simpanlah sikit rasa berani pada diri.Bagi PC ada rasa takut itu sangat perlulah.Kalau terlalu berani adakala hilang kawalan.Ada masa sukar dilentur dan ditegur.Rasa takut yang berbaki buat diri berfikir banyak kali untuk bertindak.Setiap keputusan juga ditapis berkali-kali.Tidak mudah melatah.InsyaAllah juga serba sedikit dapat menyelamatkan diri.Tidak mengapalah kalau dikata pengecut atau kurang keyakinan diri daripada terlanjur tindakkan hingga merosakkan diri sendiri.Ada ketika perlu ada sikap berkecuali itu lebih baik.

Ke mana pun kaki dihayun melangkah..pastikan ke tempat yang betul supaya nanti sepantas kilat meniti di titian Siratul Mustaqem.Aamin.

#sama-sama mencari redha Allah SWT


6 comments:

  1. Sungguh mendalam peringatan kak pc kali ini.. Cuba memahami tiap bait tu.. Semoga kita tidak terlalu berani dan tidak terlalu takut.. Suka husniey ambil langkah sederhana. Berjaga-jaga. Baik sangat pun tak boleh. Jahat pula bakal dibenci. Buat saja apa yang Allah redha kan..

    ReplyDelete
  2. beralah tak bermakna kalah. dan susah untuk mengalah dan merendahkan ego. tak salah untuk mengalah demi sesuatu kemenangan di kemudian hari kan kak PC

    ReplyDelete
  3. Mohon diberi petunjuk Allah swt...sentiasa...kekadang tu fikiran pun gila2 juga...agar tidak tersasar....

    ReplyDelete
  4. Ambil satu langkah ke belakang untuk mengelakkan musibah dan keterlanjuran

    ReplyDelete
  5. Kadang memang kita kena mengalah untuk perkara yang lebih baik..

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas peringatan ini PC.. bnyk lagi yg perlu diperbaiki dlm diri saya juga. Semoga kita semua sentiasa dibawah perlindungan Illahi dan sentiasa bermuhasabah kpd Nya.. aamiin.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.