Cerita Soal Mengongkong

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

CERITA SOAL MENGONGKONG | Bila ada yang mengongkong..sudah pasti ada yang dikongkong-lah-kan.Normal.Ianya melibatkan dua hingga lebih pihak sehinggakan berlaku situasi ini.

Ubah set minda dan bisikan hati.Buat kesimpulan sangat mudah.Bebas memberi pendapat tapi jangan bebas sangat berlisan bahaya..macam juga kalau sudah terbiasa dan terlanjur dengan pergaulan bebas...memang nikmat..tapi hujungnya tidak mustahil masalah datang menghambat..dan begitu jugalah ketika berdebat dan berhujah dalam topik apa pun.

Kenal dululah.Baik dalam perhubungan apa pun,berkawan,bersahabat dan hubungan yang ada kaitan dengan perasaan..jangka masa atau tempoh waktu itu sangat penting bagi pendapat PC.Mungkin pada sesetengah orang masa atau tempoh itu tidak penting sangat..namun begitu..perlu juga ambil masa untuk lebih mengenali atau lebih mengetahui..supaya tidak mudah-mudahnya serkap atau hembus bila bercakap.

Cerita soal mengongkong.

[me.ngong.kong] | مڠوڠکوڠ

Definisi : 1 memasang kongkong pd; memasung, membelenggu. 2 ki menyekat; mengawal (kebebasan, pergerakan dll): Ibu bapanya tidak terlalu ~ kebebasannya.[RUJUKAN]


Jangan main hembus bila bercakap.Hormati cara orang itu lebih baik..siapa pun awak..biarpun awak seorang yang lebih berilmu..namun belum tentunya awak lebih tahu.Dan kalau orang lain itu mungkin biasa-biasa boleh jadi dia cuma mahu begitu kerana tidak mahu tunjuk apa yang dia tahu atau lebih tahu..."buang sikap aku tahu semua dan betul semua"..biarpun memang benar awak lebih segenapnya yang lebih harus diambil tahu adalah "hormati orang"..apatah lagi yang baru beberapa jam berjumpa.

Jangan campurtangan dalam situasi orang tanpa diminta.Dikongkongkah.Mengongkongkah..itu urusan masing-masing..biarpun terkadang tidak selesa pada kita..tidak wajar berlaku atau dilakukan pada dan oleh kita....ingat..itu apa yang kita rasa..tapi kalau mereka selesa dan baik-baik sahaja DALAM APA PUN SITUASI DAN URUSAN...siapa kita nak buat kesimpulan pada kehidupan dan cara hidup orang lain.Tidak salah menegur dan memberi pendapat..tapi kalau caranya salah boleh menjadi satu kesilapan besar.Kalau boleh beradab..mengapa perlu pilih solusi yang biadap..

#sama-sama mencari redha Allah SWT

12 comments:

  1. Banyak kategori mengongkong ni dan banyak juga baik dan buruknya mengongkong ni..kita kena pandai tau dan amik tau sebabnya.
    Jangan sampai mengongkong diri sendiri sampai tak campur masyarakat..tu lagi susah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Sis..kadang bukan mengongkong pun tapi bila difikir dan dinilai lebih baik dan banyak manfaatnya maka lakukan..cuma mungkin anggapan orang yang mudah mentafsir dan melabelkan ianya satu kongkongan..

      Delete
  2. KONGKONG DIRI DRPD MELAKUKAN SESUATU YANG TIDAK SEPATUTNYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini yang terbaik dan sebaik-baiknya kak..dan kongkong diri daripada terlalu berasa betul dan sudah cukup baik.

      Delete
  3. Betul kata kak paridah..
    Cukuplah mengongkong diri sendiri Dari buat perkara yg dilarang Allah SWT..

    Doakan semoga dikurniakan taufik Dan hidayah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PC pun setuju kak.Tepat.Untuk kehidupan yang nanti kekal di sana.

      Delete
  4. Kalau nak mengongkong orang lain biarlah berpada-pada kadang-kadang sifat mengongkong ni hadir sebab wujud perasan tidak percaya pada orang.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.Hujungnya boleh menjadi satu tekanan pada orang yang dikongkong kan Mrs A..

      Delete
  5. uish,kadang untuk kebaikan, kalau dah terlalu bebas pun bahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk kebaikkan wajarkan Mizi..sebenarnya kadang bukan mengongkong..tapi anggapan orang luar ianya satu perbuatan atau tindakkan mengongkong.

      Delete
  6. Parent Syaza strict sampai Syaza rasa terkongkong (dululah~). Tapi sekarang Syaza sangat berterima kasih atas kongkongan mereka! :)

    ReplyDelete
  7. Kongkong untuk kebaikan tak apa kan PC, jangan sampai kongkong kita tu buat orang tertekan dan rimas..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.