Rasa Takut Yang Menyelamatkan

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt

RASA TAKUT YANG MENYELAMATKAN | Sesetengah berpendapat.. berpandangan adanya rasa atau perasaan dan sifat takut itu satu yang negatif. Tidak berkeyakinan.Tidak bertawakkal. Tidak redha.

Tetapi 

Boleh sahaja sebaliknya yang boleh berlaku.. adanya rasa takut buat manusia sentiasa berjaga-jaga dan berfikir sebelum lakukan sesuatu atau bertindak. Sentiasa muhasabah diri sebelum menuding atau cuba menjatuhkan orang lain. Selalu menyuburkan rasa empatinya dalam diri. Berusaha sebaik-baiknya tidak menyakiti dan mengelak disakiti.

Rasa takut yang menyelamatkan bila sentiasa ingat Allah SWT itu tidak pernah tidur. Malaikat itu sentiasa taat mencatat. Kalau sebelum ini tidak ada rasa takut pada hal kebaikkan.. Maka teruskan dan tidak perlu takut. Manakala jika sebaliknya.. Jangan takut juga kerana Allah SWT itu sentiasa menerima dan menanti permintaan taubat daripada hamba-NYA. 

#sama-sama mencari redha Allah SWT 

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

7 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Setuju.. mmg kita perlu ada sifat takut agar perjalanan hidup terbela. Bak kata orang, berani biar bertempat. Perasaan takut pada hukum Allah swt itulah yg utama.. Allahuakbar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju. Berani bertempat dan berhukum.Pandang rasa takut dari sudut positif. Kerana seringkali sebut takut bererti negatif.

      Padam
  2. Takut akan setiap perbuatan kita.. sebab tahu Allah Maha Melihat..tidak pernah tidu..:(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allahu. Betul. Moga Allah SWT sentiasa terima taubat kita semua.

      Padam
  3. takut buat dosa,tapi kadang terbabas juga =(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Begitu lumrah manusia.. Yang penting sentiasa usaha lakukan kebaikkan.

      Padam
  4. betul tu.. rasa takut tu membuatkan kita berhati-hati dan berfikir baik dan buruknya..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama