Jangan Mulut Dulu

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

JANGAN MULUT DULU | Mulut dan lidah itu hadiah.. anugerah juga yang Allah SWT pinjamkan pada kita.Ujian juga berserta dengannya.Lidah tidak bertulang maka mudah mahu berlisan apa pun. Gigi dalam mulut membantu perut untuk lebih mudah menghadam atau memproses makanan.Sepasang bibir..bila-bila sahaja boleh melontar senyuman kecil paling manis.. boleh jadi juga paling hambar dan kelat. 

Jangan mulut dulu. Ada masa PC sendiri pun sukar mengawal lisan. Cakap dulu baru terdetik untuk berfikir. Menyesal. Istighfar.Berusaha tidak mengulangi.InshaAllah.Bahaya Bila mulut dulu. Sebenarnya sebolehnya elakkan untuk mulut lebih cepat daripada fikiran atau tindakkan. 

Lisan dulu boleh jadi hujungnya mengaibkan diri sendiri dan orang lain juga. Bila lebih berkata-kata juga tidak mustahil menjadi punca banyak perkara dan perancangan tergendala. Banyak cakap banyak dosa kerana mudahnya lakukan kesilapan. 

Bukti itu melalui tindakkan atau perbuatan bukan hanya sekadar lisan. 

#sama-sama mencari redha Allah SWT 

19 comments:

  1. aih... ada kala tersasur juga dgn mulut dulu ni... semoga dilindungi mulut dulu sblum mengeluarkan kata-kata

    ReplyDelete
    Replies
    1. PC pun sama juga kak..kadang di luar kawalan..bila dah cakap baru teringat..baru istighfar.

      Delete
  2. kita manusia biasa...
    mmg gitulah adakalanya. dh tercakap baru tersedar

    ReplyDelete
  3. mulut mesti menuturkan yg baik2 saja...amanah kpd mulut...hak mulut bersuara kala ditarik menyusahkan juga kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak PI.setuju.Moga PC sendiri pun sentiasa berjaga-jagalah.

      Delete
  4. Selalu jugak mulut yg dulu....kena lebih berhati-hati bila betutur

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga PC pun sentiasa beringat dalam bab ini.Takut juga.

      Delete
  5. mulut punca segala. kata2 yang keluar lebih tajam dari mata pisau bak kata pepatah kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kak.Mulut menjadi punca banya berkara tercetus.

      Delete
  6. Bila terlebih-lebih dalam bercerita, mula lupa nak kawal mulut.. owh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..macam dah lupa istighfar..macam syok sangat.

      Delete
  7. kadang sempat tekan brek, kadang tak sempat jugak. allahu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah.Kadang bila teringat..rasa menyesal sangat.

      Delete
  8. Replies
    1. Cukuplah membawang dalam masakan di dapur..aamiin.

      Delete
  9. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata adakala boleh buat orang terluka... minta maaf pun kesan masih boleh terasa lagi.. wallahualam.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.