Perlu Tak Lari Tajuk??

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

PERLU TAK LARI TAJUK?? | Fokus sampai selesai. Penting sangat fokus. Dalam banyak perkara, fokus diperlukan untuk mendapatkan hasil akhir yang sehabis baik. Bila perlu fokus bererti tumpuan yang diberi adalah pada peratus yang paling tinggi.

Tumpuan yang diberi bermakna tidak boleh la nak lari tajuk. Tak gitu.Betul ke bila sedang berbicara atau bersembang .. berbincang.. tidak boleh lari tajuk nanti inti patinya tidak sampai pada sasaran.. dan maklumat tidak dapat disampaikan dengan baik.

Tapikan.. walau mungkin kurang manis dan kurang sopan.. PC rasa ditengah-tengah urusan atau perbincangan dan sebagainya.. perlu juga Sesekali Dan sedikit-sedikit alih petbincangan dan sebagainya  keluar daripada tajuknya sebagai selingan yang barangkali boleh mengurangkan rasa letih, bosan dan tepu.

Lari dari tajuk antara salah satu psikologi untuk menarik minat orang lain lebih fokus dalam mendengar dan memberi tumpuan. Isilah dan selitkan dengan sedikit lawak jenaka.. sembang santai..mengikut kesesuaian.Asalkan Jangan keterlaluan hingga hanyut niat awal.

#sama-sama mencari redha Allah SWT 

14 comments:

  1. Kalau serius sangat, tak jadi menarik nanti perbincangan tu.. Tegang je.. sesekali perlu diselitkan selingan.. Walau nampak macma kurang fokus tapi sebenarnya membuatkan perbincangan tu jadi lebih relax..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul jjuga.redakan suasana.Santaikan hati dan fikiran.InshaAllah kalau ada keputusan yang perlu dibuat..ianya menjadi keputusan yang sepakat.

      Delete
  2. Mrs. A pun rasa perlu dan okay kalau lari tajuk sedikit kalau boleh selitkan lawak kalau tak bosan lagilah hilang fokus terus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..yang biasanya ngantuk Mrs A..mood pun entah terbang ke mana.

      Delete
  3. Kira macam diselitkan selingan atau iklanlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.Untuk kembalikan mood dan menarik perhatian.

      Delete
  4. tengok situasi juga lah kan PC :)

    ReplyDelete
  5. Kalau dalam mensyuarat biasanya akan banyak lari tajuk dari perkara yang dibincangkan.. hahaha.. lepas tu kita sambung bincang lain masa..aduhai.. selalu juga stress sebab minit tak dapat keputusan... huuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah itu dah jadi melewatkan kerja pulak ye..lain pulak jadinya.

      Delete
  6. hehe.... bagus gk lari dari tajuk nie, faktor psikologi juga rupanya

    ReplyDelete
  7. Lari tajuk sekiranya perlu buat begitu :)

    ReplyDelete
  8. betul kak, tapi sesetengah orang bila kita alihkan topik dia marah. haha susah sikit macam tu.

    ReplyDelete
  9. Betul tu.. boleh lari tajuk asalkan tak lari dari konteks asal. Creative thinking namanya hehe :)

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.