Padam,Sedekah,Membazir Pahala Sendiri

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt

PADAM,SEDEKAH,MEMBAZIR PAHALA SENDIRI | Perkara yang paling sedih adalah bila apa yang kita miliki Allah ambil semula dengan caranya.Selain itu sedihnya bila apa yang sangat-sangat diharapkan dimahukan atau dihajati tidak atau belum menjadi kenyataan.Itulah kita manusia atau mungkin cuma PC yang berasa bergitu.Allahu.

Di dunia ini banyak sangat yang Allah swt beri.Alhamdulillah.Kadang sampai manusia lupa nak bersyukur,kerana kadang-kadang manusia hanya bersyukur bila ketika dapat apa yang dimahukan sahaja sedangkan bila sebut rezeki itu luas pengertian dan bentuknya mendekat kepada kita.

Sayangnya pada harta-harta kita.Walau cuma diibaratkan sebatang pen.Harta kita mestilah kita sayang.Sayang sangat walau semua itu ujian di dunia dan pinjaman seketika sahaja.

Namun dalam menyayangi semua milik kita itu..pernah tak kita rasa sayang sangat-sangat-sangat pada pahala atau ganjaran atas perbuatan baik yang telah kita lakukan sepanjang hidup sedari kecil hinggalah sekarang.

Sayangilah pahala jangan padam,sedekah,membazir pahala sendiri.Betul nak pahala buat sahaja kebaikkan..mudah tapi nak kurangkan pahala lebih mudah.Marah lebih mudah daripada sabar.Mengungkit lebih mudah daripada ikhlas.Masam muka lebih mudah berbanding senyum.Memeki lebih senang daripada memuji.Nampak tak.

Kadang tak perasan pun rupanya padam,sedekah,membazir pahala sendiri dalam diam.Allahu.Moga sentiasa dijauhi dan dilindungi kita semua daripada berbuat perkara yang sangat sia-sia.

Sekian.

#sama-sama mencari redha Allah swt



PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

9 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. waalaikumussalam. Allahu. terima kasih atas perkongsian PC. tazkirah pagi terus sampai ke hati ini T_T

    BalasPadam
  2. berkata2 kepada org pun dh kurang pahala.. mudah dpt pahala dan senang juga kurang pahala.. terkesan dlm hati

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan.nak dapat pahala ni mudah sangat.tapi nak padam pahala tu lebih mudah juga.

      Padam
  3. minta dijauhkanlah perkara macam ni

    BalasPadam
  4. deepnya.. ya Allah janganla ambil pahala. dahla memang cipot je..
    kena usaha lagi jauhi benda2 yg buat pahala kurang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul.Risau terutamanya yang perempuan ni termasuklah kak PC ni ha..adoii.

      Padam
  5. yang diberi/sedekah adalah harta simpanan kite sebenar .. bukan yang disimpan

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama