Akibat Lantaran Dulu-dulu


بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


AKIBAT LANTARAN DULU-DULU.Keputusan masing-masing.Itulah manusia.Berbincang.Ada yang gemar ada yang berasa rimas dengan perbincangan.Sedangkan bermesyuarah itu yang Rasulullah SAW ajarkan.Wajarlah andai bercanggah pendapat.Pastilah ada bertegang urat.Jika masing-masing ingat mahu menjaga ukhuwah..yang dingin itu sebenarnya hanyalah sementara.Muafakat mengundang keberkatan.Bersatu teguh..bercerai iblis berpesta.

Fikir.Ambil waktu.Keputusan.Setiap keputusan,tindakkan..atau langkah yang dilakukan tak kira oleh sesiapa pun..sebenarnya ada akibatnya.

Akibat lantaran dulu-dulu.

Tidak semua akibat Allah SWT beri tunai.Hari ini buat,hari ini dapat.Esok usahakan esok dapat.Semalam cakap semalam dapat.Tidak.Mungkin hari ini usahakan...dua tiga tahun ke hadapan baru Allah SWT beri dah tunjukkan.Tidak mustahil semalam ucap lusa Allah SWT tunaikan.Segalanya mungkin bagi-NYA.Apa yang mesti cuba dipraktikkan adalah "CUBALAH MENJAGA"

Lisan itu seronok.Bertingkah itu mudah.Kerana Allah SWT mengizini syaitan dan iblis berusaha mencari dan mengumpul seberapa ramai manusia untuk menjadi sahabat mereka.Justeru mengapa hal yang tidak baik ringan dilakukan.

Kita lakukan kerana mungkin kita terlupa suatu masa akan timbul "akibat lantaran dulu-dulu" punya kisah dan perbuatan.Jika kita sedar pastinya sedaya upaya cuba dielak dan menghindar dengan tegar.Hakikatnya hidup ini "goes around comes around".

Sekian

Semua menjadi indah pada waktunya

8 comments:

  1. indah pada waktunya mirip lagu siapa ya ?

    ReplyDelete
  2. Perancangan yang baik2, mudah2an hasilnya nanti baik2 juga

    ReplyDelete
  3. bersabar hadapi apa jua keadaan

    ReplyDelete
  4. Menjadi peringatan yg baik buat renungan kita semua. Mudah2an kita semua sentiasa dibawah perlindungan rahmat dan kasih sygNya.. aamiin.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.