Hancurnya Benteng Kesabaran

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

HANCURNYA BENTENG KESABARAN.SABAR itu satu sikap terpuji.Sangat disenangi dan disukai sesiapa pun.Tidak semua orang mempunyai tahap kesabaran yang tinggi.Kesabaran itu sememangnya tiada had..namun kemampuan manusia untuk terus bersabar itu sangat terbatas.

Lazimnya manusia marah pasti bersebab.Hancurnya benteng kesabaran juga sudah tentunya beralasan.Cuma orang lain yang melihat dan menilai membuat bermacam tafsiran.."tidak sabar".Namun pernahkah kita berfikir sebelum seseorang itu membuat sebarang keputusan dia sudah bertahun memikirkannya..sudah bertahun-tahun juga mempertahankan benteng kesabaran dalam dirinya.Hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui.

Ibaratnya;

Air yang sejernih-jernihnya bila dititiskan apa-apa sahaja warna ke dalamnya pasti berubah warna air tersebut.Semakin banyak titisan warna tersebut maka semakin tiada langsung kejernihannya..semakin pekat dan  gelap.Semakin menampakkan warna yang campurkan.Begitu jugalah manusia.Banyak sangat faktor yang menyebabkan hancurnya benteng kesabaran.

Antaranya;

⇝Keimanan.Mental.Emosi.
⇝Telah lama memendam atau menahan perasaan.
⇝Provokasi secara senyap atau terang-terangan.
⇝Silap dalam berteman.
⇝Mudah terjebak hasutan dan kata-kata.
⇝Malas mendengar penjelasan.
⇝Mempercayai sebelah pihak.

Hancur benteng kesabaran itu bererti membuka lebih banyak pintu atau jendela masalah yang lain juga.PC sendiri pun tahap kesabaran lebih tipis daripada kulit bawang.Mahu sabarkan diri bukan hal mudah.Tidak semudah bercakap.namun selagi boleh selamatkan rasa sabar yang ada itu..maka perjuangkanlah.Pertahankan rasa kesabaran itu.

Sekian.

Semua menjadi indah pada waktunya

4 comments:

  1. susah nak kekalkan kesabaran bila iman lemah... akak pun sama...

    ReplyDelete
  2. Sebab tu orang selalu cakap, jangan jolok sarang tebuan hehe

    ReplyDelete
  3. saya jenis susah nak sabar. Saya tahu saya jenis tu sebab tu bila saya sakit hati saya terus jauh kan diri. Saya tak suka banyak cakap sebab saya tahu saya tak sabar.Saya anti sosial sebab saya tahu saya kurang sabar.

    ReplyDelete
  4. sabar seseorang itu ada hadnya

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.