Mahu Puji Mahu Keji Nanti Dulu Sabar-sabarlah

MAHU PUJI MAHU KEJI NANTI DULU SABAR-SABARLAH. Ingat ya bawa bertenang. بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم . Assalammualaikum wbt. Semoga semua berada dalam keadaan yang aman damai lagi permai sentosa. Bila ada yang rasa berkenan dihati tidak mustahil memuji. Mengagumi. Sukalah katakan. Bila apa yang dilihat dan didengar atau diterima tidak kena dengan hati maka berkontena jugalah kejinya. PC rasalah masalah ni berlaku di mana-mana sahaja. Boleh juga dilakukan oleh sesiapa sahaja cuma caranya tak sama. Lain orang lain cara pujinya. lain orang lain juga cara kejinya. Teknik masing-masing.

Bawa-bawalah bersabar ya. Betenang. Lebih lebih pada suatu yang baharu atau masih tersangat awal. Tak kiralah. Apa sahaja yang berada disekeliling kita. Atau apa pun yang terjadi pada orang yang terdekat dengan kita. Adik-beradik ke, ibu ayah ke, jiran tetangga ke dan termasuk juga pasangan kita. kalau nak jauh sikit, kampung, negeri seterusnya negaralah. Mulut memang ringan je nak memuji. Tapi engan mulut yang sama itu jugalah lagi ringan nak mangeji. Tak maulah macam tu. Kan rugi.

Beri masa. Janganlah cepat sangat menghakimi atau menghukum. Jangan terburu-buru hari ini memuji eh scok lusa tak menyempat mengeji pula. Satu sahaja, sebelum memuji atau mengeji ingat tiada manusia sempurna, hatikan bawah jagaan Allah SWT, bila-bila masa boleh dibolak balikkan. Sebab itulah lebih baik sederhana dalam segenap hal supaya malunya tidak berganda dan rasa bersalahnya tidak keterlaluan.

Mahu Puji Mahu Keji Nanti Dulu Sabar-sabarlah
Gambar Hiasan.Google Image
Mahu Puji Mahu Keji Nanti Dulu Sabar-sabarlah

Sekian
Tinta PC ❤
Mahu Puji Mahu Keji Nanti Dulu Sabar-sabarlah


5 comments:

  1. Lumrah manusia suka dipuji tak suka dikeji

    ReplyDelete
  2. betul setuju dgn wak..lumrah manusia..dan kehidupan

    ReplyDelete
  3. positif saja xpenat nk mikir mslh org

    ReplyDelete
  4. Bila suka dipuji, bila tak suka dikeji. Hatta kebaikan sebesar zarah pun tak nampak bila dah tak suka. Moga kita dijauhkan dari sifat sebegitu.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.