Marah-marah Pun Tidak Ada Gunanya

MARAH-MARAH PUN TIDAK ADA GUNANYAبِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. Assalammualaikum wbt. marah bukan perilaku asing kepada kita. Kepada PC jugalah. Ada masanya rasa nak marah itu wujud. Membuak-buak. Meluap-luap. Rasa amarah itu semulajadi juga cuma yang membezakan cara orang menunjukan kemarahannya sahaja. Macam biasalah teknik orang nak marah tu lain-lain. 

Tak marah macam tak lepas je. Bila dah marah baharulah lega. Tapi tidak semestinya juga bila dah marah-marah selesai masalah, lebih parah timbul pulak masalah lainnya. Aduhai. Kadang tak semua orang faham dan boleh berubah dengan cara dimara-marah. Dimarah eh semakin menjadi-jadi pulak perangainya. Minta tendangan tanpa bayang barangkali ni. Alih-alih lebam je. Begitulah penerimaan orang tak sama dan ada skalanya.

Dah puas nasihat, dah puas tegur, dah puas ingatkan. Macam penat nak mara-marah. Lagi-lagi marah dengan sikap orang yang macam tak reti bahasa ni, marah-marah pun tak ada gunanya. Buang tenaga. Tipiskan pahala lagi ada. Apakah. Situasi sekarang kembali mengeruhkan emosi. Kes macam naik kembali. Allahu. 

Marah-marah Pun Tidak Ada Gunanya

Sementara. Ya semntara sahaja.

Kurangkan keluar ke tempat yang ramai orang. Kalau boleh jangan setiap hari pergi ke bazar Ramadan. Selang selilah. Atau cari bazar yang kurang pengunjung. memang tak meriah tak apalah. Sementara sahaja. Tolonglah. Anggap usaha mencegah. Cukup.

Sekian
Tinta Perdu Cinta ❤
Marah-marah Pun Tidak Ada Gunanya

5 comments:

  1. Setuju sgt.. kena jadi reasonable Dan berfikir sebelum.bertindak do zaman pandemik.ni

    ReplyDelete
  2. betultu mencegah lbh baik dari mengubati

    ReplyDelete
  3. betul tu... sy kalau teringin je baru pegi... tp since blk pun lmbt mmg tak pegi laa hehe

    ReplyDelete
  4. W’salam PC.. Selamat berpuasa...
    Pagi ni ada marah anak.. Betul seperti PC tulis, semakin marah semakin menjadi-jadi.
    Puas fikir akhirnya saya ambil pendekatan minta dari Allah supaya ubah perangai buruk dia.. In shaa Allah doa ibu yang terbaik. Tak guna marah, sendiri sakit hati 😓

    ReplyDelete
  5. Betul tu PC.. Kak Sue pun tengah didik diri nak kawal marah, lebih banyakkan sabar. Bab keadaan sekarang nie.. kadang dah tak tau dah nak cakap apa.. letih dah rasa dengan keadaan sekarang.. huhuhu..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.