Header Ads

Mengemudi Perasaan Itu Sukar

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

MENGEMUDI PERASAAN ITU SUKAR. Bulan Ramadan ke. Tak bulan Ramadan ke nak kawal perasaan tu memang sukar. Semakin mahu sabar semakin ada je. Apatah lagi kalau memang tak sabar. Meletop. 

Sabar itu indah.  Ketenangan itu kunci. Memang betul-betul tapi tidak semudah bercakap. Tak tipu,  nak mengemudi perasaan itu sukar. Tak kisahlah tengah marah atau sedih ke atau masa tu tengok bahagia dan gembira ke,  dua sisi ini tetap sukar dikemudi kerana ada ketiaknya tetap sahaja berlebihan Sedangkan baik marah atau gembira digalakkan sederhana sahaja menikmatinya.

Ketika berpuasa, perut kosong.  Lapar.  Dahaga pulak tu tekak. Badan lesu. Nafsu pun lemah je. Justeru banyak boleh dikawal.  Mungkin ya jugalah,  tapi tidak mustahil juga makin jadi lebih berangin kepala dan membahang je hati. Sebenarnyakan tengok juga asli sikap kita bagaimana dan seperti apa disekeliling kita. Semuanya main peranan juga mempengaruhi.

Sekian
Tinta PC 
Mengemudi Perasaan Itu Sukar



logoblog

4 ulasan:

  1. alhamdulillah bulan ramadhan ni dipermudahkan untuk sy kawal perasaan hehe

    BalasPadam
  2. betul tu, sama ja perasaan kan , walau bulan apa sekali pun

    BalasPadam
  3. Memang perasaan lah benda yg paling susah nak dikawal!

    BalasPadam

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..