Header Ads

Alihkan Perhatian Bolehkah Ianya Berlaku

ALIHKAN PERHATIAN BOLEHKAH IANYA BERLAKUبِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم .Assalammualaikum wbt. Perhatian mudah didapatkan dan mudah juga hilang. Zaman sekarang lebih mudah orang menarik perhatian daripada orang lain. Buatlah yang pelik sikit atau menongkah arus yang tidak seperti kebiasaan maka banyak la yang memberi perhatian nanti. Bezanya cara menerik perhatian itu dengan cara yang baik atau kurang baik. Dengan kaedah yang bijak atau kurang bujak. Itu sahaja. Mudah untuk menarik dan mudah juga terteriknya manusia. Sebabitulah ada istilah viral. 

Ada ibu bapa yang pro memperkenalkan gadjet dan media sosial kepada anak-anaknya dari kecil lagi. Ada pula ibu bapa yang kontra dengan cara begitu lebih senang memberi bahan bacaan atau bahan ilmiah fizikal kepada anak-anak mereka. Bagi PC terserah itu hak masing-masing, dan cara setiap keluarga membangun dan mangacuankan keluarga mereka. Bermakna setiap keluarga ada cara alihkan perhatian atau menarik perhatian  itu  dengan teknik sendiri-sendiri. Hormati sahajalah. kecuali mereka minta bantuan atau nasihat juga pendapat.

Baiklah, sekarang lihat pula situasi sekarang. banyak terdengar berita-berita yang kurang sedap dipendengaran. Keluhan sudah sentiasa bermain dibibir siapa pun. PC pun tidak terlepas juga berkeluh kesah. Apa lagi. Kerisauan telah wujud dari tahun lepas lagi. Hingga sekarang kerisauan semakin meningkat dan rasa tidak tenang juga kian bertambah.Luar datipada pengatahuan kita mungkin ada perkara yang berlaku tidak kita ketahui. Mungkin itu kes yang serius seperti jenayah dan sebagainya. Bukahkah PKP. Bukankah lockdown berfasa. Tapi keterdesakkan hidup manusia sanggup buat apa sahaja lebih-lebih lagi ibu bapa sanggup buat apa sahaja unutk anak-anaknya.

Situasi yang menekan fikiran dan perasaan boleh mengubah peribadi seseorang. Kesan tekanan lebih dahsyat berbanding cuma hidup dalam kecukupan. Bergaji kecil setiap bulan tapi hari-hari boleh pergi balik kerja dengan kehidupan yang sederhana dan hanya kecukupan sahaja itu lebih baik dan menyihatkan. berbanding berada di rumah sahaja ditambah terikat dengan peraturan dan bahaya juga ancaman penyakit. Oleh itu selagi boleh, masing-masing cuba alihkan perhatian untuk kembangkan semula minda dan suburkan emosi dengan pengisian yang lebih baik.

Buat masa ini rasa bercampur baur tidak stabil. Kadang-kadang PC rasa malas untuk melihat media sosial sebaliknya lebih baik buka laptop dan berblog. Sekurang-kurangnya ianya kalau tidak membantu seratus peratus meredakan rasa, tapi ada sisi lainnya untuk alihkan perhatian juga. Kalau langsung tidak ambil kisah tentang isu semasa pun tidak boleh juga. Tapi cukuplah sesekali. Sekian.

Tinta Perdu Cinta ❤
Alihkan Perhatian Bolehkah Ianya Berlaku


logoblog

4 ulasan:

  1. saya dah kurangkan melayari facebook... dah beralih ke tik tok dan blog aje sekarang ni untuk medai sosial..

    BalasPadam
  2. Wkmsalam
    Sekarang ni banyak berita/cerita palsu yang menarik perhatian

    BalasPadam
  3. ilmu kendali gajet amat penting pengetahuannya walau kpd anak2 masihperingkat pra sekolah lagi kini

    BalasPadam
  4. betul tu PC, walau kita dah elak dari follow benda-benda viral yang tak penting, tetap juga melintas di media sosial. Jenuh nak tapis

    BalasPadam

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..