POPIA SIMPUL TERAKHIR YANG MAMA BELIKAN

POPIA SIMPUL TERAKHIR YANG MAMA BELIKAN | Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Assalammualaikum. SEMUA ORANG tahu Ramadan dan Syawal tahun ini, tahun 2022 lain rasanya.  Semua berganda-ganda. Syukurnya, bahagia gembiranya, semangatnya, perbelanjaannya, kemeriahannya, persediaan dan kesesakkan jalanrayanya juga wow. Pendek kata semuanya berganda. Huhuhu.


Semangat beli kuih raya pun gitu juga. Tak mustahil bersambung meja lain macam. Sedekah dan meraikan. Menikmati. Sungguh, tetamu yang datang pun berganda juga. Alhamdulillah. 

Setiap kali raya, mama beli kuih. Dulu-dulu zaman PC kecil, remaja mama masih lagi buat biskut raya. Lama-lama beli je sikit-sikit. Nanti PC tambah sejenis dua. Ikut rezeki. Kadang ada rezeki lebih sikit, tambahlah dua tiga jenis. Gitulah anak beranak.

Tapi satu tabiat mama babah, bila beli kuih raya, akan beli dua set. Satu set untuk di rumah. Satu set untuk PC bawa balik. Yang set PC BIASANYA yang PC suka makan. Salah satunya popia simpul ni la. Cuma mulai tahun ini, dan tahun-tahun seterusnya, semua sudah tidak sama. 

Apa yang PC gemari sekarang babah ambil alih sediakan. Belikan. Dulu mama. Sekarang babah. Bila nak balik je, satu plastik besar dah sedia. Bekal kunyah-kunyah kat jalan katanya. Sumpah!. Sayu. 

"Dulu mama, sekarang babah sambung apa yang dulu mama buat untuk Jua. Nanti satu masa Jua ada anak, Jua sambung teruskan pada anak Jua pulak.."  "Baik ba".. dalam hati berat dengan rasa sedih.. kelopak mata sudah sarat dengan air mata. 

POPIA SIMPUL TERAKHIR YANG MAMA BELIKAN. Ya, ini popia terakhir yang mama belikan. Lepas ni tak ada lagi daripada mama. Daripada babah pulak. Tak apalah. Memang sudah masanya. Sudah janjinya. Sudah kena terima. Dah habis pun dinikmati. Alhamdulillah.

Tinta Perdu Cinta 
POPIA SIMPUL TERAKHIR YANG MAMA BELIKAN
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

7 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Balasan
    1. Sangat-sangat.. sayu dan Sangat-sangat rindu.

      Padam
  2. Sayu je baca, sebab apa yang mama pc buat, sama jugak dengan emak kinah buat. Semoga roh arwah mama pc ditempatkan dalam kalangan orang beriman. Aaminn

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan.. rasanya ramai ibu macam tu.. tu yang bila dah tak ada.. rasa macam down sangat-sangat..
      Aamiin.

      Padam
  3. sedap tu popia simpul rangup dikunyah..bersabarlah moga bonda bersama para solehin beriman di sana

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama