JANTUNG PISANG SEBELAH TINGKAP

JANTUNG PISANG SEBELAH TINGKAP | Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Assalammualaikum semua. Hihi. SIAPA SUKA MAKAN JANTUNG PISANG?. PC suka sangat. Ingat mama. Bila ada jantung pisang ni, suka sangat masak lemak, ikan masin dengan sambal belacan. Ya Allah.  Bahagia makan sama-sama. 

Ada jantung pisang yang boleh dimakan. Ada yang tidak. Biasanya yang boleh dimakan jantung pisang kepok. Masak lemak. Tak pun rebus makan dengan sambal asam. Fuh. Nikmat.


Bila dah balik kampung ni.. mudah sikit nak beli jantung pisang. Macam sekarang ni.. jantung pisang sebelah tingkap bakal dipetik jadikan sayur. Selesailah satu menu. Petik, buang kulit. Rebus. Bila dah rebus tu.. terpulang nak masak apa. Ikut selera.

Kadang berebut dengan tupai. Kita intai la jantung pisang berminggu-minggu. Eh dia pun intai juga hari-hari. Tupai.. tupai. Kita tengok dia, eh dia jeling kita la pulak. Cepuk kang baharu tau.. gurau je.

Sesekali masak dan makan jantung pisang buka selera. Yang sukalah. Kalau yang tak suka memang tak rasa apa pun. Biasa je. Sekarang sebiji jantung pisang pun boleh tahan juga harganya oii. Dulu sen-sen je. Hehehe. Itu dulu. Sekarang!??. Harap maklum.

Jomlah masak.

NOTA PC  : lama tak makan daun pegaga.. sedap juga buat ulam ni.
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

2 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. betul ada yang boleh makan ada yang tak boleh, tapi selalunya kalau beli kt pasaraya atau pasar mesti yang boleh mkn kan. Lama akak tak masak dengan jantung pisang ni

    BalasPadam
  2. Kalau jantung pisang kepok, rebus aje pun sedap

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama